• Kuva: Museokortti

Museokortti-sovelluksella jo yli 35 000 käyttäjää

Kesäkuussa julkaistu Museokortti-mobiilisovellus on aktivoinut tuhansia museokorttilaisia museokierroksille ja houkuttanut uusia ihmisiä museoiden kanta-asiakkaiksi. Poikkeuskesän luvut kertovat tärkeistä onnistumisista.

Kesäkuussa julkaistu Museokortti-sovellus sisältää esittelyt Museokortti-kohteista sekä kohteiden näyttelyistä, tapahtumista ja eduista. Karttapalvelun avulla käyttäjä löytää helposti lähellä olevat museot ja saa reittiohjeet perille saakka.

Maksuton sovellus on kenen tahansa ladattavissa – sitä käyttääkseen ei tarvitse olla Museokortin omistaja. Museokorttia käyttävät voivat halutessaan liittää Museokorttinsa sovellukseen ja maksaa Museokortti-käynnin lukemalla QR-koodin museon lipputiskillä.

Museokortti-sovelluksen tavoitteena on lisätä museokäyntejä, houkutella uusia ihmisiä museoihin ja museosisältöjen pariin sekä myydä Museokortteja. Sovellusta voi käyttää museoihin tutustumiseen, vaikkei Museokorttia vielä omistaisikaan.

Maksuton sovellus on kenen tahansa ladattavissa

Kesän luvut kertovat onnistumisesta – nousua myyntiin ja uusia asiakkaita

Museokortti-sovellus julkaistiin poikkeukselliseen maailmanaikaan, jolloin kuluttajakäyttäytyminen on ollut vaikeasti ennustettavaa. Museokortin omistajat ottivat kuitenkin heti aktiivisesti sovelluksen käyttöönsä. Kesä-elokuussa 10 % Museokortti-käynneistä maksettiin sovelluksen avulla. Tämä tarkoittaa 55 000 sovelluksella maksettua museokäyntiä. Kokonaisuudessaan kesä-elokuussa tehtiin Suomessa 520 000 Museokortti-käyntiä.

Sovellus nousi nopeasti Museokortin toiseksi suurimmaksi myyntikanavaksi. Noin puolet korteista myydään Museot.fi-verkkokaupan kautta, puolet museoiden lipunmyyntitiskeiltä. Kesäkauden aikana sovelluksen kautta myytiin lähes tuhat korttia kuukaudessa.

Myynnin kasvu minkä tahansa myyntikanavan kautta on aina kotiin päin järjestelmään kuuluville museoille. Museokortin-myyntituloista palautetaan museoille suorina käyntikorvauksina vähintään 75% myyntituloista, vuonna 2020 jopa 80%. Mitä enemmän kortteja myydään, myyntikanavasta riippumatta, sitä enemmän yhteistä rahaa on jakaa käyntikorvauksina museoille.

Sovelluksen kautta myydyistä korteista iso osa uusia Museokortteja

Museokortti innostaa tutkitusti ennen museoissa käymättömiä ihmisiä aloittamaan uuden aktiivisen harrastuksen. Sovelluksen kautta kesä-elokuussa myydyistä korteista 48% oli uusia Museokortteja. Tämä on tärkeä onnistuminen, sillä se kertoo, että sovellus houkuttelee myös uusia ihmisiä museoiden kanta-asiakkaiksi.

Selkeä digipalvelu, visuaalinen ilme sekä innostavat kuvat museoista ja näyttelyistä esittävät uusien asiakkaiden houkuttelussa ja sitouttamisessa tärkeää osaa. Kun halutaan houkutella kävijöitä museovierailulle kerta toisensa jälkeen, tärkeitä ovat myös informatiiviset ja innostavat tekstit, joiden avulla kävijä löytää aina uutta koettavaa sekä tutuista että tuntemattomista museokohteista.

Arviot ja Suosikit tuovat museoille uusia työkalua

Sovellus tarjoaa myös museoille uusia työkaluja arjen työskentelyn parantamiseen. Arvioi museokäyntisi -toiminnon avulla Museokortti-kävijät voivat jättää museoille arvioita omista museokäynneistään kirjallisesti tai sydänsymbolilla. Arvioihin yhdistyy aina käyntipäivämäärä. Näin museo saa arvokasta reaaliaikaista palautetta museoiden kanta-asiakkailta.

Tähän mennessä asiakasarvioita on jätetty yli 150 000 – osa sovelluksen kautta, osa verkossa Oma Museokortti -asiakassivulla. Museot voivat tutustua saamiinsa palautteisiin Näyttelykalenterin kautta.

Museot voivat lisätä ilmoituksia Näyttelykalenterin kautta.

Kevään poikkeustilanne haastoi museoalan yhä tarkemmin miettimään kuinka tavoittaa ihmiset heidän kotisohviltaan. Ajankohtaista tietoa tarjoava ja sisällöistä muistuttava palvelu sitouttaa kävijöitä museoharrastuksen pariin.

Museokortti-sovelluksen käyttäjä voi luoda oman Suosikit-listansa museoista, näyttelyistä, tapahtumista ja eduista. Museoille toiminto on mielenkiintoinen, koska käyttäjä saa automatisoituja muistutuksia ja ilmoituksia puhelimeensa suosikkilistansa kohteilta. Ilmoitukset voivat koskea esimerkiksi näyttelyn loppumista, uutta näyttelyä, tapahtumaa tai etua.

 

Kommentti




  

ARTIKKELI / 2.10.2020

Kirjoittaja

Aino-Marja Miettinen työskentelee Museokortin yhteistyökoordinaattorina ja koordinoi Museokortti-sovelluksen kehittämistä.

#museokortti, #kehittäminen, #digi, #sovellus, #kävijät, #kävijäpalaute, #viestintä, #markkinointi, #tilastot

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin