Museot eivät sairasta objektibulimiaa
Sanoilla on merkitystä. Museoalalla ylisuuria kokoelmia ja niihin johtaneita syitä on kutsuttu objektibulimiaksi. Onko termi kuitenkaan käyttökelpoinen?
Museoiden resursseihin nähden liian suuriksi kasvatetut kokoelmat ovat alalla laajasti tunnistettu ongelma. Kokoelma on kasvanut liian suureksi, jos objektien huolelliseen luettelointiin, konservointiin tai säilyttämiseen ei ole enää aikaa, varoja tai tiloja. Holtittomana nähty keräily tai objektien harkitsemattomana pidetty vastaanotto on esitetty jopa sairautena.
Alan sisäisessä suomenkielisessä keskustelussa tilanteesta on käytetty metaforaa objektibulimia. Siinä museoesineet rinnastetaan ruokaan, jota museot ahmivat yli tarpeensa. Metafora on yhä tuore, tehokas ja tarttuva, sillä se herättää voimakkaita epämiellyttäviä assosiaatiota. Bulimiaan liittyy mielikuvia hallinnan menetyksestä ja häpeästä.
Voimakkaan metaforan käytöllä voi olla etuja. Se voi motivoida museoväkeä tarttumaan toimeen ongelman ratkaisemiseksi. Metaforan kaltaiseen käsitteeseen objektibulimia liittyy kuitenkin ongelmia, jotka antavat aihetta kyseenalaistaa sen käytön.
Bulimian merkitys arkikielessä ja diagnostisena käsitteenä
Metafora on kielikuva, jossa ennestään vieraampaa kohdetta havainnollistetaan rinnastamalla se johonkin tutumpaan ilmiöön. Käsitteessä objektibulimia museoiden holtittomana nähtyä kokoelmien kartuttamista kuvataan bulimian kaltaisena sairautena.
Sanaan bulimia sisältyvät sanaan arkikielessä liitetyt mielikuvat ja sairauden diagnostiset kriteerit.
Bulimia diagnostisena kategoriana on verrattain uusi: psykiatri Gerald Russell kuvaili sairauden ensimmäisen kerran vuonna 1979. Suomalaisen Käypä hoito -suosituksen mukaan sairautta määrittävät toistuvat ylensyöntijaksot, joita seuraa kompensaatiokäyttäytyminen – esimerkiksi tahallinen oksentaminen tai syömättömyys – jolla syödyn ruoan vaikutuksia ruumiiseen pyritään minimoimaan. Syöminen hallitsee potilaan ajattelua ja potilas kärsii sairaalloisesta lihavuuden pelosta.
Myös arkikielessä bulimia yhdistyy ruoan ahmimiseen ja sitä seuraavaan tahalliseen oksentamiseen, lääkkeiden väärinkäyttöön tai pakonomaiseen urheiluun. Toisaalta esimerkiksi Kielitoimiston sanakirja määrittelee bulimian lyhyesti ”ahmimishäiriöksi” viittaamatta mitenkään siihen, että bulimiassa syödystä ruoasta pyritään myös eroon. Lieneekin tavallista, että arkikielessä bulimia sekoittuu muihin syömishäiriöihin, esimerkiksi juuri ahmintahäiriöön (BED), jossa ahmimiseen ei liity kompensaatiokäyttäytymistä.
Ahnehdinta, haalinta tai hamstraus kokoelmatyön ongelmana
Metaforassa objektibulimia rinnastetaan museoiden kokoelmien kartuttaminen bulimiaa sairastavan henkilön ahmimiskohtauksiin. Bulimiassa esiintyvälle kompensaatiokäyttäytymiselle, kuten oksentamiselle, ei ole museomaailmassa vastinetta.
Tähän kiinnittää huomionsa myös politiikan tutkija Tuomas Forsberg, joka on tutkinut esimerkiksi sotametaforia.
”Jos objekteja ei oksenneta ulos, niin metafora on vähän puolinainen ja pikemminkin kyse on hamstrauksesta”, Forsberg huomauttaa.
Vaikuttaakin siltä, että metafora perustuu väärinymmärrykselle bulimian luonteesta. Tästä seuraa, että todellinen taudinkuva ei vastaa ongelmaa, jota sillä yritetään kuvata.
Metaforissa käsitteiden vastaavuus on parhaimmillaankin osittaista. Objektibulimiassa käsitteiden ero on kuitenkin niin olennainen, että se hämärtää metaforaa ja aiheuttaa epätoivottuja seurauksia. Heille, joille sairaus ja sen oireet ovat tuttuja, metafora sumentaa ilmiötä, jota sen on tarkoitus selittää. Heille, jotka eivät tunne sairautta, metafora vahvistaa virheellistä käsitystä bulimiasta. Molemmissa tapauksissa käsite vahvistaa syömishäiriöihin jo ennestään liittyvää stigmaa.
Bulimian taudinkuva ei vastaa museokokoelmien ongelmia
Bulimia on vakava, elämää haavoittava sairaus. Museoiden pursuavat kokoelmavarastot saattavat aiheuttaa turhautumista, mutta vaarallisia ne eivät ole. Tästä näkökulmasta museoiden objektibulimiasta puhuminen vähättelee sairautta ja siitä kärsiviä ihmisiä.
Syömishäiriöliiton asiantuntija Katri Mikkilä toteaa, että hänestä objektibulimia kielikuvana on kyseenalainen. Mikkilä ehdottaa ilmaukselle vaihtoehtoa.
“Olisiko objektiahminta kuvaavampi?”, Mikkilä kysyy ja viittaa jo käytössä olevaan englanninkieliseen, televisiosarjojen maratonkatselua kuvaavaan termiin binge watching.
“Jos olisi jokin sellainen sääntö, että mikään metafora ei saisi aiheuttaa mitään pahennusta tai nostaa esiin jotain mahdollisesti jollekin traumaattista asiaa, niin metaforien käyttö kävisi ihan mahdottomaksi”, Tuomas Forsberg huomauttaa. Hänen mukaansa riippuu metaforan tarkoituksesta ja yleisöstä, onko esimerkiksi sairauden käyttäminen metaforana sopivaa.
Tuberkuloosi, syöpä, syömishäiriö
Susan Sontag analysoi teoksessaan Illness as a Metaphor (1978) länsimaisen taiteen ja poliittisen keskustelun esimerkkejä, joissa tuberkuloosia tai syöpää käytetään metaforana. Hän kuvailee, miten esimerkeissä sairastuminen näyttäytyy osoituksena esimerkikiksi jalosukuisuudesta, luovuudesta, petoksellisuudesta tai moraalisista epäonnistumisista.
Mielikuvat olivat irrallaan todellisista taudinkuvista tai etiologioista, mutta kulttuurisesti ne vastuuttivat potilaita heidän sairastumisistaan.
Sontagin teoksen aikajänne yltää antiikista 1900-luvun lopulle. Sontag esittää 1900-luvunlaihuuden ihannoinnin seuraajana tuberkuloosin liitetyille mielikuville; palolle, mielenlujuudelle, aatelisuudelle, enkelinkaltaisuudelle. Puoli vuosisataa myöhemmin anoreksiaan sairastuneita ympyröi yhä osin sama aura.
Sontag enteili, että samaan tapaan kuin tuberkuloosi menetti metaforisen luonteensa lääketieteellisen tiedon lisääntyessä, syöpäkin menettäisi roolinsa jaetussa mielikuvituksessa.
Vaikka lääketiede tunnistaa syömishäiriöt sairauksiksi, mielikuvissa ne yhä näyttäytyvät luonteenpiirteinä, ominaisuuksina tai epäonnistumisina. Mielikuvissa potilas näyttäytyy syyllisenä omaan sairastumiseensa. Objektibulimia-metaforan voima nojaa syömishäiriöihin liittyvään stigmaan. Häpeä voi estää bulimiaan ja ahmintahäiriöön sairastuneita hakemasta apua.
Susan Sontag kirjoittaa syövästä pahuuden metaforana.”Mutta nykyaikaiset sairausmetaforat ovat kaikki helppohintaisia heittoja. Sitä paitsi ihmisiä, jotka todella ovat sairaita, tuskin paljoakaan auttaa kuulla, kuinka heidän sairautensa nimeä toistellaan ehtimiseen pahuuden symbolina. Yksikään historiallinen tapahtumatai ongelma ei voi olla sairauden kaltainen kuin vain hyvin rajallisessa merkityksessä. Ja syöpämetafora on erityisen karkea. Se rohkaiseepoikkeuksetta yksinkertaistamaan sellaista mikä on monimutkaista ja suorastaan houkuttelee omahyväisyyteen, peräti fanaattisuuteen.”
Käsitteen esiintyvyys museoalalla
Julkaisut ja artikkelit museoiden resurssit ylittävästä kartuttamisesta ovat ratkaisukeskeisiä, yksityiskohtaisia ja ammattitaitoisia. Siksi keskittyminen alan käsitteistössä 2000-luvun alkuvuosina yleistyneen sairausmetaforan ongelmien erittelyyn voi näyttäytyä riesana tai yhdentekevänä. Onko liki viisitoista vuotta vanhaa käsitettä edes sopiva arvioida nykyajan arvoista ja tiedoista käsin?
Käsite esiintyy yhä museologian perusopinnoissa, joissa se mahdollisesti vakiintuu tulevien museoalan ammattilaisten käyttöön. Sähköpostitse saatujen vastausten valossa käsite objektibulimia esiintyy esimerkiksi Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen museologian opinnoissa. Oulun yliopiston museologian opetusta koskevissa vastauksista huomautettiin, että käsite esiintyy vain kurssikirjallisuudessa. Akateeminen konteksti on tärkeä, sillä se vahvistaa käsitteen asemaa kentällä ja tulevien museoammattilaisten keskuudessa.
Käsite ei ole yleisessä käytössä museoalan ulkopuolella, mutta se esiintyy alan suomenkielisissä julkaisuissa ja alan sisäisessä keskustelussa.
Toukokuun alussa Google antaa hakusanalle ”objektibulimia” vain 24 hakutulosta, joista viimeinen on albaniankielinen, bulimiaa käsittelevä julkaisu. Selattaessa Google-hakutuloksia on kuitenkin huomionarvoista, että hakutuloksissa esiintyvät alan tunnetuimmat julkaisijat, julkaisut, journaalit ja tapahtumat. Se kertoo siitä, että termiä pidetään kenties hyvänä tai selitysvoimaisena. Vähintään se kertoo siitä, että päätoimittajat, kustantajat, liitot tai tapahtumajärjestäjät eivät ole pitäneet termiä loukkaavana.
Metaforat ohjaavat ajattelua
Objektibulimia ohjaa näkemään museot sairaina ja kokoelmat ruokana. Ruokaan voi suhtautua nautintona, polttoaineena, pakkomielteenä tai itsensäkehittämisprojektina, mutta lopulta ruoka on aina jotain, mitä pureksitaan, niellään, sulatetaan ja lopulta ulostetaan.
Janet Marstine esittää artikkelissaan The contingent nature of the new museum ethics täysin vastakkaisen tavan suhtautua museoesineisiin. Marstinen mukaan museoiden tulisi alkaa nähdä itsensä esineiden omistajan (ownership) sijaan niiden suojelijana tai niistä huolehtijana (guardianship).
Ajattelutapa antaa aiempaa suuremman merkityksen yhteisöille, joilta esineet ovat peräisin. Esineiden ajatellaan edelleen kuuluvan yhteisöille, mutta museolle on annettu tehtävä huolehtia niistä. Marstinen mukaan tällainen ajattelu johtaa aiempaa eettisempään kokoelmien hoitoon, jossa esineistä huolehdittaan niiden taustalla olevia yhteisöjä kunnioittaen ja osallistaen.
---
TAUSTAA
Museoalalla on viime vuosina herätty pohtimaan sanojen valtaa ja merkitystä ja huomattu, että vanhentunut kieli tai solvaavat sanavalinnat esimerkiksi näyttelyteksteissä tai esineiden kuvailutiedoissa voivat loukata ja syrjiä ihmisiä (esim. Sanna Särkelän artikkeli MuseoProssa 5.5.2020). Mielestämme keskustelu tulisi laajentaa myös museoalan sisäiseen keskusteluun ja siinä käytettyihin termeihin.
Artikkeli ei viittaa yksittäisiin museoalan ammattilaisiin, julkaisijoihin, julkaisuihin, tapahtumiin tai toimijoihin, sillä emme näe sairausmetaforan käytön henkilöityvän yksittäisiin henkilöihin tai toimijoihin. Metafora on yleistynyt 2000-luvun alkuvuosina ja se on yhä käytössä esimerkiksi museologian perusopinnoissa. Artikkelissa on kyse on alan sisäisestä keskustelusta, joka on tarjonnut tilaa ja painoarvoa käsitteelle.