Hakutulos

Hakulause: "kasvu". 20 sivua

Museotilasto 2020 kertoo koronavuodesta

Museoviraston julkaisema Museotilasto 2020 kertoo koronavuodesta. Tilaston merkitys muutoksen havaitsemisessa ja dokumentoinnissa on lukuihin sisältyvistä epävarmuuksista huolimatta kiistaton, kirjoittaa Kimmo Levä.

Museoiden tulevaisuus maksaa

Tänään 18.5.2021 vietetään Kansainvälisen museoneuvoston ICOMin organisoimaa Kansainvälistä museopäivää teemalla “The Future of Museums: Recover and Reimagine”. Teeman valintaan on vaikuttanut meneillään oleva...

Arkkitehtuuria irti maasta - paikasta riippumatta

Vuoden viestintäteko 2021 -kilpailun finaalissa on kuusi museoalan viestintätekoa. Palkinto jaetaan Museopalkintogaalassa 27.5.2021. Finalistit kertovat MuseoProssa omin sanoin, minkälaisesta teosta on kyse. Sarjan aloittaa Arkkitehtuurimuseo.

Uusi normaali on digitaalisempi

Korona ja sen vaikutukset ovat museoiden toiminnalle tällä hetkellä suurin uhka. Digitalisaatio puolestaan on mahdollisuus, joka vie alan uuteen normaaliin, kirjoittaa Kimmo Levä.

Vuoden museokauppa 2021 -finalistit valittu

Vuoden museokauppa palkitaan toukokuussa ensimmäistä kertaa. Kahdenkymmenen hakijan joukosta finaaliin pääsivät Design Shop, Haltia Shop, Museokauppa Parppeinpuoti ja Porin taidemuseon kauppa.

Museot koronapandemian keskellä: 5 vastausta

Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä osallistui tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon järjestämään pyöreän pöydän keskusteluun 15.3.2021. Tilaisuudessa kulttuurialan toimijat kertoivat, miten alalla menee keskellä koronapandemiaa....

Ovatko museoiden kultaiset vuodet takana?

Koronapandemia on tällä hetkellä voimissaan, mutta suunnitelmia koronan jälkeiseen aikaan tehdään jo monessa paikassa. Mitä tapahtuu koronan jälkeen? Vaarana on, että museot eivät koronan helpottaessa enää palaakaan pitkään...

Luova talous ja museotoiminta ovat osa kestävää kasvua

Museoalalla digitaalinen transformaatio merkitsisi alustatalouteen perustuvaa toimintaa, jossa yksittäisten museoiden palvelut kanavoidaan yhteisen alustan ja palvelulupauksen kautta globaaleille markkinoille, kirjoittaa Kimmo Levä.

Yhteiskunnallista toimijuutta empatiapakopelin keinoin

Miten yhteiskunnallisia kysymyksiä voidaan käsitellä museoiden yleisötyössä? Miten tehdä nuoria puhutteleva, kiinnostava pelillinen toiminto ilman toiseuttavaa tai viihteellistävää kehystä? Helsingin kaupunginmuseon Pullopostia Kurvista...

Koronan toisessa aallossa kohti kuntavaaleja

Museot selviytyivät koronaviruksen aiheuttamasta kevään sulkutilasta melko hyvin. Mahdollinen toinen aalto ja sen mukanaan tuomat säästötoimet voivat kuitenkin olla riski museoiden toimintaedellytyksille, kirjoittaa Kimmo Levä.

Museokortti-sovelluksella jo yli 35 000 käyttäjää

Kesäkuussa julkaistu Museokortti-mobiilisovellus on aktivoinut tuhansia museokorttilaisia museokierroksille ja houkuttanut uusia ihmisiä museoiden kanta-asiakkaiksi. Poikkeuskesän luvut kertovat tärkeistä onnistumisista.

Museokortin uusi kulttuurikierrospalvelu

Kulttuurimatkailu kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia. Museokortti haluaa uudella kulttuurimatkailupalvelullaan innostaa suomalaisia museomatkailuun kotimaassa.

Miten kesä meni?

Kotimaanmatkailun suosio on jättänyt jälkensä museokesään, ja Hämeenlinna on loistava museokaupunki, toteaa Kimmo Levä.

Digitaalisista palveluista uusi normaali?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että koronamääräyksiä ollaan vähitellen purkamassa ja museot ovat mahdollisesti jo lähiviikkoina siirtymässä koronakriisin jälkeiseen uuteen arkeen. Museoliiton pääsihteeri...

Museo on myös liiketoimintaa

Museoiden palvelutulot kasvavat, mutta liiketoimintasuunnitelmat loistavat poissaolollaan museoiden toimintaa ohjaavissa suunnitelmissa. Miksi museoiden toimintaa arvioidaan yhteiskunnallisten tehtävien näkökulmasta, vaikka samalla odotukset taloudellisen tuoton suhteen kasvavat?,...

Muuttuva museoprofessio

Museoalan ammattilaisuuden muutokset heijastelevat monin tavoin muutoksia suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen kehityksessä. Uula Neitola luo katsauksen suomalaisen museoprofession kehitykseen.

Is Instagram culture a positive influence for museums?

Social Media can be overwhelming. Nonetheless the magnitude of social media platforms can give tools for museums to engage people in fresh new ways. Carly Straughan tells how successful social media use looks like and encourages museum professionals to give some thought on how social media could...