Hakutulos

Hakulause: "matkailu". 20 sivua

Turku Åbo 1827 mahdollistaa rajoja ylittävän viestinnän

Vuoden viestintäteko 2023 -kilpailun finaalissa on neljä museoalan viestintätekoa. Palkinto jaetaan Museopalkintogaalassa 25.5.2023. Esittelemme finalistit MuseoProssa huhtikuun aikana. Sarjan kolmas jakso kertoo Turku Åbo 1827 -kokonaisuudesta.

Mitä kuuluu Berliini?

Berliini on museokaupunkina suorastaan hengästyttävän monipuolinen. Parhaillaan monia perinteikkäitä museoita uudistetaan ja uusia museokohteita avataan. Museonjohtajapäivillä tutustuttiin Berliinin museokentän ajankohtaisiin teemoihin syyskuussa 2021.

Museot ja muuttumaton Suomi

Onko Suomi jähmeä ja muuttumaton kuin museo? Helsingin Guggenheim-museo ei saanut lämmintä vastaanottoa, mutta monessa asiassa on menty ja mennään koko ajan eteenpäin.

Viestintäkampanja palkitsi museomyönteisiä kuntia

Museoliitto osallistui KULTA ry:n Kultainen papukaija -kampanjaan, jossa tuotiin esiin kuntia, jotka ovat luoneet kulttuurille poikkeuksellisen hyvät toimintamahdollisuudet. Kampanjaa vietettiin ensimmäisen kerran marraskuussa 2020. Toinen kampanjajakso ajoittui vuoden 2021 toukokuun...

Show Me a Reason to Love You

Asiakaskokemus on onnistuneen museokäynnin ydin. Museoilla on paljon annettavaa kävijöilleen, mutta heitä on myös kuunneltava herkällä korvalla.

Museoiden tulevaisuus maksaa

Tänään 18.5.2021 vietetään Kansainvälisen museoneuvoston ICOMin organisoimaa Kansainvälistä museopäivää teemalla “The Future of Museums: Recover and Reimagine”. Teeman valintaan on vaikuttanut meneillään oleva...

Uusi normaali on digitaalisempi

Korona ja sen vaikutukset ovat museoiden toiminnalle tällä hetkellä suurin uhka. Digitalisaatio puolestaan on mahdollisuus, joka vie alan uuteen normaaliin, kirjoittaa Kimmo Levä.

Vuoden museokauppa 2021 -finalistit valittu

Vuoden museokauppa palkitaan toukokuussa ensimmäistä kertaa. Kahdenkymmenen hakijan joukosta finaaliin pääsivät Design Shop, Haltia Shop, Museokauppa Parppeinpuoti ja Porin taidemuseon kauppa.

Ovatko museoiden kultaiset vuodet takana?

Koronapandemia on tällä hetkellä voimissaan, mutta suunnitelmia koronan jälkeiseen aikaan tehdään jo monessa paikassa. Mitä tapahtuu koronan jälkeen? Vaarana on, että museot eivät koronan helpottaessa enää palaakaan pitkään...

Historiakohteista vetovoimaa matkailuun

Ovatko Museoviraston inventoimat historiakohteet kuntien hyödyntämätön matkailuvaltti? Niiden löytäminen ei kuitenkaan ole aina helppoa.

Koronan toisessa aallossa kohti kuntavaaleja

Museot selviytyivät koronaviruksen aiheuttamasta kevään sulkutilasta melko hyvin. Mahdollinen toinen aalto ja sen mukanaan tuomat säästötoimet voivat kuitenkin olla riski museoiden toimintaedellytyksille, kirjoittaa Kimmo Levä.

Museokortin uusi kulttuurikierrospalvelu

Kulttuurimatkailu kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia. Museokortti haluaa uudella kulttuurimatkailupalvelullaan innostaa suomalaisia museomatkailuun kotimaassa.

Miten kesä meni?

Kotimaanmatkailun suosio on jättänyt jälkensä museokesään, ja Hämeenlinna on loistava museokaupunki, toteaa Kimmo Levä.

Museo ammattiosaamisen foorumina

Hotelli- ja ravintolamuseo syventyi pohtimaan ammattilaisuuden ulottuvuuksia yhdessä hotelli-, ravintola- ja matkailualan eri sukupolvien kanssa Ammattilaiselta toiselle -työpajahankkeessa. Tuottaja Aino Kirjonen kertoo, mitä tapahtui, kun pitkän uran tehneiden ammattilaisten...

Suomalaisissa museoissa on varauduttu koronavirukseen

Maailmalla lukuisat museot ovat sulkeneet ovensa varotoimenpiteenä koronaviruksen tähden. Suomalaiset museot pitävät ovensa auki, mutta hygieniaan kiinnitetään tarkempaa huomiota, matkustamista vältetään ja THL:n viranomaistiedotusta seurataan...

Museo on myös liiketoimintaa

Museoiden palvelutulot kasvavat, mutta liiketoimintasuunnitelmat loistavat poissaolollaan museoiden toimintaa ohjaavissa suunnitelmissa. Miksi museoiden toimintaa arvioidaan yhteiskunnallisten tehtävien näkökulmasta, vaikka samalla odotukset taloudellisen tuoton suhteen kasvavat?,...