• Kuva: Clark Tibbs.

Miten kasvatat digitaalista läsnäoloasi – kahdeksan vinkkiä museoelämykseen etänä

"Kulttuuri voi tukea yhteisöllisyyttä ja edesauttaa ihmisten hyvinvointia myös poikkeusolosuhteissa", toteaa Trafiikki-museot ry:n projektipäällikkö Tiina Jantunen ja listaa kahdeksan vinkkiä, miten museot voivat olla läsnä yleisöillensä verkossa.

Kulttuuriorganisaatiot joutuvat mukautumaan koronaviruksen asettamiin haasteisiin. Monet museot ovat jo laajentaneet digitaalista tarjontaansa ja huomanneet, että perinteiset strategiat, viestit ja sosiaalisen median kanavat eivät enää riitä. Pärjätäkseen museoiden pitää olla huomattavasti aiempaa luovempia. Toisaalta poikkeusaika antaa museoille mahdollisuuden suunnata palveluita uusille yleisöille ja erilaisten asiakkaiden tarpeisiin.

Esittelen tässä artikkelissa toimintatapoja, joilla museot ympäri maailman ovat onnistuneet koronakriisin aikana toteuttamaan tehtäväänsä. Digitaalisten sisältöjen avulla museot ovat pystyneet viestimään omasta roolistaan kulttuuriperinnön välittäjinä sekä tuottamaan arvoa asiakkailleen ja yhteiskunnalle kriisin aikana. Kulttuuri voi tukea yhteisöllisyyttä, edesauttaa ihmisten henkistä hyvinvointia sekä vahvistaa kriisinsietokykyä ja turvallisuuden tunnetta myös poikkeusolosuhteissa.

Iloa ja turvaa poikkeusolosuhteisiin

Artikkelin Suomesta ja maailmalta poimitut esimerkit osoittavat, että kulttuuripalveluita voi tuottaa ja kuluttaa nykyteknologian avulla. Museoilta edellytetään vain uudenlaista toiminnan suunnittelua ja viestintää. Millaisen kokemuksen sinä voisit tuottaa verkossa omalle yleisöllesi?

1. Tarjoa mielenrauhaa, tarjoa zen-hetki museon sisältöjen äärellä

Epävarmuuden keskellä museot voivat tarjota rauhallisen virtuaalisen tilan. Museot sisällöillään voivat luoda paikan, jossa rauhoittua, opetella tietoista hengitystä ja viettää aikaa suosikkiteostensa ääressä. Esiin voi myös tuoda voimaannuttavia ja mielihyvää tuovia muistoja tai esineitä, jotka lievittävät stressiä ja rauhattomuutta.

Museum of the City of New Yorkin aloittama kampanja #MuseumMomentofZen on kulttuuri-instituutioiden välinen hashtag, jolla museot jakavat positiivisia hetkiä sosiaalisen median kanavillaan ja rohkaisevat yleisöjään rentoutumaan.


Värikäs abstrakti maalaus

Kuva: JR Korpa.

Suomessa on ollut käynnissä nuoruus-, meri- ja ilmailukuvateemaisia haasteita sosiaalisessa mediassa hashtagilla #PhotoChallenge. Kuvahaastekampanjoissa ihmisiä kehotetaan jakamaan sosiaalisen median alustoilla positiivisia kuvia ilman tekstiä sekä haastamaan mukaan omia verkostojaan.

2. Ilostuta ihmisiä jakamalla tapahtumia kulissien takaa

Museoiden viestintäväki voi hyödyntää poikkeustilanteen mahdollisuutena tuoda kulissien takainen museotyö yleisön nähtäville. Käytännössä tämä voi olla esimerkiksi museotyön hauskoista sattumuksista jakamista.

Oklahomalaisen National Cowboy Museumin vartija Tim on valloittanut museorakastajien sydämet ja saanut koko maailman polvilleen sydämellisillä viesteillään. Timin tviittikampanjan myötä laaja kansainvälinen yleisö on innostunut vierailemaan piskuisessa erikoismuseossa, vaikka eivät olisi kuulleet siitä mitään ennen somekampanjaa. National Cowboy Museumilla on somessa jo noin 300 000 aktiivista fania.


Kuvakaappaus Twitteristä National Cowboy Museumin sivuilta

Tim johtaa National Cowboy Museumin sosiaalista mediaa Twitterissä nimellä @ncwhm. Ennen tehtäväänsä Tim ei ollut koskaan tviitannut. Kuva: Kuvakaappaus National Cowboy Museumin Twitter-tililtä.

3. Tarjoa turvapaikka virtuaalisesta näyttelykierroksesta

Koronakaranteenin myötä monet museot alkoivat julkaista virtuaalisia kierroksia, 360-videoita ja Google Arts and Culture-kumppanuustoteutuksia. Nämä innovaatiot tuovat näyttelyt suoraan yleisöjen olohuoneisiin ja vahvistavat museoiden merkitystä turvapaikkana.

Museot ovat myös tuottaneet Facebook ja Instagram Live-kierroksia ja dokumentoineet kulissien takaista toimintaansa. Italialaisen Castello di Rivolin kuraattori keksi ensimmäisenä tuottaa museonsa kulttuuriaarteista video-opastuksia. Yhdysvalloissa National ArtGallery tuottaa #MuseumFromHome -kierroksia gallerioistaan pitääkseen näyttelyt yleisöjen saatavilla vuorokauden ympäri.

Suomessa muun muassa Valokuvataiteen museo on tarjonnut Instagram Live-opastuksia Tekniikan museo Facebook Live-opastuksia ja Ateneum video-opastuksia.

4. Vahvista yhteisöllisyyttä tarjoamalla apua

Haastavasta taloustilanteesta huolimatta monet museot ovat halunneet auttaa terveydenhuoltoalan henkilöstöä. He ovat osallistuneet ammattikunnan tukemiseen muun muassa jakamalla omia suojavarusteitaan sairaaloille.

National Art Museum järjesti 1.4.2020 somekampanjan, jossa museot kiittivät terveydenhuollon sankareita hashtagilla #MuseumsThankHealthHeroes. Suomessa esimerkiksi Yliopistomuseo lahjoitti HUSille hengityssuojaimia koronaviruksen torjuntaan.

Museot ovat osallistaneet yleisöjään

5. Hyödynnä luovuutta ja kokoelmia voimavarana

Osalla ihmisistä on nyt enemmän aikaa itsensä toteuttamiseen. Museot ovat vastanneet tarpeeseen jakamalla toimintaan ohjaavia vinkkejä kaikenikäisille.

Lapsille suunnatut museot ovat tarjonneet kotona opiskeleville lapsille muun muassa taiteen ja tieteen oppimateriaaleja sekä muokanneet esimerkiksi kokoelmakuvia tulostettaviksi värityssivuiksi. Suomessa muun muassa Rautatiemuseo toteutti yhteistyössä Hyrian kuvallisen ilmaisun opiskelijoiden kanssa vapaasti tulostettavissa olevia värityskuvia lapsille. Värittäminen tutkitusti lievittää stressiä.

Alankomaista lähtenyt Between Art and Quarantine-kampanja on innostanut ihmisiä luomaan omia versioita kuuluisista taideteoksista Instagram-tilille @tussenkunstenquarantaine. Suomeen saman idean toi Museokortti somekampanjalla #karanteenitaidetta.

Kuvakaappaus #karanteenitaidetta Instagram-tililtä

Kuva: Kuvakaappaus Museokortin #karanteenitaidetta -Instagram-tilitä.

6. Siirrä oppimateriaalit verkkoon

Kun kouluopetus on siirtynyt kotioloihin, museoilla on oiva mahdollisuus tuoda pedagogiset aineistonsa saataville verkkoon. Monet museot ovatkin siirtäneet verkkosivujensa painopistettä pedagogisten oppimateriaalien julkaisemiseen, jotta digimateriaalit ovat paremmin vanhempien ja opettajien ulottuvilla. Verkko-oppiminen voi mahdollistaa ilmiöiden tutkimisen laajasti ja syvällisesti.

Museot voivat nyt tukea oppimista ja etäopetusta sisällöillään. Oppilas voi vaikka harjoitella vakoilua International Spy Museumin tehtävien avulla, matkustaa virtuaalisesti Museum of the American Revolutioniin tai löytää Brain Scoop -sovelluksesta runsaasti luonnontieteellistä tietoa.

The Children’s Museum of Indianapolisin Museum at Home-kampanjassa voi ohjeistetusti päästä tekemään tieteellisiä kokeita, luomaan kokoelmia ja seuraamaan asiantuntijoiden opetustuokioita. Suomessa Trafiikki-museoiden keräämä digimuseopaketti esittelee verkko-opetusmateriaaleja eri tekniikan, viestinnän ja liikenteen alan museoilta.

Kannustetaan nauttimaan kulttuuria

100 minuuttia taidetta -toimintamalli taas innostaa kaikenikäisiä ihmisiä osallistumaan taiteeseen ja kulttuuriin vähintään 100 minuutin ajan viikossa. Oppaan voi ladata ilmaiseksi käyttöön Turun Ammattikorkeakoulun sivuilta.

7. Tuo ihmiset yhteen verkon välityksellä

Museot pyrkivät vähentämään sosiaalisen etäisyyden aiheuttamaa eristyneisyyden tunnetta luomalla uudenlaisia tapoja yhdistää ihmisiä ja luoda yhteisöllisyyttä.

Esimerkiksi presidentti Lincolnin kotitalo taas isännöi Virtual Game Night-perhetapahtumaa. MERL eli Museum of English Rural Life on löytänyt markkinaraon suositun Animal Crossing-pelin maailmasta. Pelissä käyttäjät voivat suunnitella omat sivunsa, joista on suora yhteys MERL:n kokoelmaan hashtagilla #AniMERLCrossing.

Netissä voi myös ilahduttaa kanssaihmisiä. New York Historical Societyn järjestämässä #MuseumBouquet -kampanjassa lähetetään toisille virtuaalisia kukkakimppuja.

Kuvakaappaus The Museum of English Rural Life

Kuva: Kuvakaappaus The Museum of English Rural Lifen Twitter-tililtä.

8. Hyödynnä yhteistyön voimaa

Museot ovat tuottaneet laajempia toteutuksia yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Muun muassa vuorovaikutteinen #MuseumGames-kampanja on kunnianhimoinen yhteistyöhanke, jossa museot suunnittelevat yhdessä kerran viikossa julkaistavan ristisanatehtävän.

 

Kommentti




  

Kirjoittaja

Kasvokuva Tiina Jantunen

Tiina Jantunen toimii Trafiikki-museot ry:n projektipäällikkönä

#digitaaliset tempaukset, #somekampanjat, #osallistaminen, #yhteisöllisyys, #yhteistyö, #digitaaliset materiaalit