Museokortin uusi kulttuurikierrospalvelu
Kulttuurimatkailu kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia. Museokortti haluaa uudella kulttuurimatkailupalvelullaan innostaa suomalaisia museomatkailuun kotimaassa.
Museokortti on julkaissut karttapalvelun, joka tarjoaa museomatkailuun innostavia, valmiiksi suunniteltuja reittikokonaisuuksia. Karttapalvelun on tarkoitus nostaa esille ympäri Suomea sijaitsevia mielenkiintoisia museokohteita ja helpottaa museoharrastajien matkasuunnittelua.
Tähän asti museot.fi-sivustolla on ollut tarjolla karttapalvelu, josta on voinut nähdä kaikki Suomen museokorttimuseot sijainteineen. Kulttuurimatkailuhankkeen projektikoordinaattori Susanna Kyllönen kuitenkin myöntää, että kartasta on ollut melko hankala hahmottaa, millaisia kohteita yli 300 merkin takana on.
”Yhtenä tavoitteenamme uudessa karttapalvelussa onkin ollut tuoda paremmin esille kohteiden sisältöjä ja saada ihmiset liikkeelle.”
Karttapalvelu, joka innostaa kotimaanmatkailuun
Kyllönen kertoo, että uudella sivustolla on valmiiden reittikokonaisuuksien lisäksi työkaluja, joiden avulla voi suunnitella yksilöllisen kulttuurimatkailureitin. Valmiiksi suunniteltuja reittejä palvelussa on aluksi kymmenkunta, mutta reittien määrää on tarkoitus kasvattaa tulevaisuudessa. Osa reiteistä on alueellisia, osa taas teemallisia tai historiallisia. Palvelu innostaa tutustumaan eri maakuntien kulttuuriin, historiaan ja taiteeseen ja luo näin omanleimaista raamia kulttuurimatkailulle kotimaassa.
Museokortin kulttuurimatkailuhanke osuu monella tapaa ajanhermoon. Vaikka poikkeuksellinen alkuvuosi on vaikuttanut kotimaanmatkailun suosioon aivan erityisellä tavalla, on lähelle matkustamisen trendi ollut jo pitkään kasvussa. Suosioon on vaikuttanut muun muassa arvojen muutos, kuten kasvava ympäristötietoisuus.
Kuva: Taneli Lahtinen / Unsplash |
Kulttuurimatkailua luodaan yhteistyössäMyös kulttuurimatkailu on yksi nopeimmin kasvavista matkailunmuodoista. Kulttuurimatkailun perustana on alueellinen kulttuuritarjonta, mikä voi tarkoittaa niin tapahtumia, käyntikohteita, taideaktiviteetteja, paikalliseen elämäntapaan tutustumista, arkkitehtuuria, designia kuin vaikkapa ruokaa. |
"Pitkään matkailu- ja kulttuurialan toimijat eivät ole löytäneet toisiaan. Viime vuosina on kuitenkin molemmilla sektoreilla ymmärretty, kuinka monipuolista matkailutarjontaa voidaan kehittää ainoastaan tekemällä yhteistyötä ja luomalla verkostoja", kommentoi Lapin yliopiston matkailun kulttuurintutkimuksen professori Soile Veijola.
Museokortti on ottanut kulttuurimatkailuhankkeensa lähtökohdaksi solmia uusia kumppanuuksia ympäri Suomen. Yhteistyöstä on sovittu etenkin majoitus-, ravintola- ja välinevuokrauspalveluita tarjoavien tahojen kanssa. Paikalliset yritykset ovat usein myös kiinteä osa paikallista kulttuuria ja sopivat siksi erinomaisesti kulttuurimatkailun konseptiin.
”Ensisijaisesti olemme hakeneet yhteistyökumppaneiksi pieniä, persoonallisia ja paikallisia yrityksiä, jotka tarjoavat laadukkaita matkailupalveluita”, kertoo Kyllönen.
Tärkeässä roolissa paikalliset kumppanit
Matkailussa Suomen laaja museoverkosto on valttia
Haastavinta reittien suunnittelussa on Kyllösen mukaan ollut saavutettavuuden takaaminen, koska moni suomalainen museokohde sijaitsee pitkien välimatkojen ja heikkojen kulkuyhteyksien päässä. Suunnittelussa onkin pyritty ratkaisemaan, miten reitit voisi taittaa julkisilla kulkuneuvoilla tai vaikkapa polkupyörällä.
Suomen tiheä museoverkko takaa kuitenkin sen, että nähtävää ja koettavaa riittää.
"Suomi on pinta-alaltaan suuri maa, jossa on paljon alueellista kulttuuria. Alueelliset museot tarjoavatkin upeita näköalapaikkoja paikalliseen historiaan, kulttuuriin ja taiteeseen."
Palvelun toivotaan konkretisoivan, kuinka hienoja museokohteita löytyy myös kauempaa kuin omalta kotipaikkakunnalta tai naapurikunnasta sekä rohkaisevan ihmisiä lähtemään matkaan.