Tehdään Museokortista kaikkien aikojen kesähitti
Lähes 10 000 myytyä Museokorttia seitsemässä viikossa on huima suoritus. Kesäsesongilla kannattaa varmistaa, että Museokortti lyö läpi lomakansan. Kaikki mahdollisuudet todelliseen kesähittiin ovat olemassa.
Kaupparatsujen työ on raskasta. He joutuvat tyrkyttämään tuotteita, joita asiakas ei pohjimmiltaan tarvitse. Museokortti-kauppias on toisessa tilanteessa: kuka ei tarvitsisi uusia taide-elämyksiä, kokemuksia, sivistystä ja sukellusta kiinnostavaan kulttuurihistoriaan?
Museokortti on saanut hienon vastaanoton koko kolmiyhteydeltä, eli museokävijöiltä, museoiden edustajilta ja medialta. Lähes 10 000 myytyä Museokorttia seitsemässä viikossa on huima suoritus. Teillä, meillä, kaikilla osallisilla on nyt hyvä syy taputella toisiamme selkään. Kyseessä on hyvin ansaittu tyytyväisyys.
Koko museoalan näkökulmasta Museokortin menestys on merkittävä asia. Meidän kaikkien kannattaa yhdessä varmistaa, että kortti jatkaa voittokulkuaan ja lyö läpi lomakansan kuin miljoona volttia. Samalla on tilaisuus tehdä suomalaista museohistoriaa.
Museoliiton mystery shopperit, eli salaiset Museokortti-agenttimme ? toisin sanoen oma henkilökuntamme ? kävivät ostamassa itselleen omat kortit museoiden tiskeiltä.
Jokaisessa kohteessa osattiin myydä Museokortti oikein asiallisesti ja fiksusti. Siitä kymmenen pistettä. Monessa paikassa asiakas jäi tosin siihen käsitykseen, että väliaikainen Museokortti sulkeutuu pysyvästi, jos asiakas ei kirjaudu käyttäjäksi kahden viikon kuluessa.
Tämä tieto vaatii täsmennystä: asiakasnumero sulkeutuu kuukauden kuluttua, jos kirjautumista ei ole tehty. Mutta se herää henkiin välittömästi sen jälkeen, kun asiakas on kirjautunut käyttäjäksi.
Kirjautumattomalla asiakasnumerolla siis pääsee museoon kuukauden ajan. Ja jos kirjautuminen unohtuu, sen voi tehdä vaikka puolen vuoden kuluttua. (Julkisesti kehotamme kirjautumaan mahdollisimman pian, vähintään kahden viikon kuluessa, jotta asiakkaat ehtivät saada varsinaisen muovisen Museokorttinsa ajoissa.)
Salaiset Museokortti-agentit antoivat palautetta siitä, että Museokortin oma-aloitteinen tarjoaminen saattaisi kaivata kehittämistä. Kysyttäessä Museokortti osattiin hienosti myydä, mutta sitä ei satunnaiselle kävijälle itsenäisesti pääsylippuvaihtoehtona tarjottu.
Jokaisessa kohteessa osattiin myydä Museokortti oikein asiallisesti ja fiksusti. Siitä kymmenen pistettä. Monessa paikassa asiakas jäi tosin siihen käsitykseen, että väliaikainen Museokortti sulkeutuu pysyvästi, jos asiakas ei kirjaudu käyttäjäksi kahden viikon kuluessa.
Tämä tieto vaatii täsmennystä: asiakasnumero sulkeutuu kuukauden kuluttua, jos kirjautumista ei ole tehty. Mutta se herää henkiin välittömästi sen jälkeen, kun asiakas on kirjautunut käyttäjäksi.
Kirjautumattomalla asiakasnumerolla siis pääsee museoon kuukauden ajan. Ja jos kirjautuminen unohtuu, sen voi tehdä vaikka puolen vuoden kuluttua. (Julkisesti kehotamme kirjautumaan mahdollisimman pian, vähintään kahden viikon kuluessa, jotta asiakkaat ehtivät saada varsinaisen muovisen Museokorttinsa ajoissa.)
Salaiset Museokortti-agentit antoivat palautetta siitä, että Museokortin oma-aloitteinen tarjoaminen saattaisi kaivata kehittämistä. Kysyttäessä Museokortti osattiin hienosti myydä, mutta sitä ei satunnaiselle kävijälle itsenäisesti pääsylippuvaihtoehtona tarjottu.
Ajatuksia Museokortin kauppaamisesta
1. Kun asiakas saapuu lipputiskille, riittää Museokortin esille tuomiseksi riittää yksinkertainen kysymys: "Otatko kertalipun vai Museokortin?" Jos asiakas ei ole vielä kuullut Museokortista, hän luultavasti tiedustelee: "Mikä on Museokortti?" Sen jälkeen tarjoutuu mukava mahdollisuus kertoa lisää ? ja mahdollisesti tehdä kaupat. Jos Museokortti on asiakkaalle jo valmiiksi tuttu, kysymys toimii hyvänä muistutuksena ja kannustimena.
2. Melkein jokaiselle kävijälle Museokortti olisi ihan oikeasti fiksu hankinta. Kortin aktiivinen tarjoaminen on siishyvää asiakaspalvelua, ei yltiökaupallista markkinatyrkytystä. Tarjotkaa rohkeasti Museokorttia vaihtoehtona. Eikä sen hintakaan päätä huimaa ? alle 15 senttiä päivässä. Valitettavasti polttoaineet tai matkaliput museopaikkakuntien välillä museokävijä joutuu edelleen maksamaan itse.
3. Ovatko Museokortin materiaalit ovat näkyvästi esillä museonne tiskillä? Entä Museokortti -rintamerkit paitojenne rinnuksissa? Aivan mahtavaa olisi myös se, että Museokortti näkyisi museonne pihamaallakin. Hyvä ehdotus on laittaa Museokortti-juliste A-standiin museon pihalle. Näkyvyysmateriaaleja.
- Museokortti-pöytädisplay
- Museokortti-esite
- Osta Museokortti -rintamerkit
- Museokortin lattia- / seinätarra
- Museokortti-juliste.
4. Ojentakaa kokeeksi Museokortti-esite kaikille tavallisenkin pääsylipun ostajalle. Näitä A5-kokoisia esitteitä riittää painon varastossa kymmeniä tuhansia kappaleita, eli jakovaraa toistaiseksi on.
Voitte tilata museoonne lisää esitteitä lähettämällä sähköpostia Salla Hänniselle(etunimi.sukunimi@museoliitto.fi) otsikolla MATERIAALITILAUS tai käyttämällä sähköpostitse aiemmin jaettua linkkiä tilauslomakkeeseen.
Voitte tilata museoonne lisää esitteitä lähettämällä sähköpostia Salla Hänniselle(etunimi.sukunimi@museoliitto.fi) otsikolla MATERIAALITILAUS tai käyttämällä sähköpostitse aiemmin jaettua linkkiä tilauslomakkeeseen.
5. Lopuksi henkeä kohottamaan esimerkkejä Museokortista kirjoitetuista kommenteista:
"Tämän kesän retkien suunnittelua rajoitti merkittävästi raha. Työsopimus päättyy, tulot tippuvat. Ei työttömyyskorvauksella ihmeitä tehdä, kun tavalliseen arkeen menee joka tapauksessa iso osa tuloista. Museokortti tuli kuin tilauksesta käyttöön juuri tänä keväänä", kirjoitetaan Museokorttikesä-blogissa.
"Toisella kerralla museokortti osoitti jo syvempää nerokkuuttaan: se alensi kynnystä mennä museoon. Oli lauantai, alkuilta. Olimme olleet kavereiden luona chillailemassa iltapäivää, mulla oli vähän kohmeloinen olo edellisen illan kesäjuhlista, maleksimme kaupungin läpi eikä huvittanut vielä mennä kotiin, muttei varsinaisesti tehnyt mieli kahvia tai muutakaan.
Hoksasimme, että Amos Anderson olisi auki vielä puolisen tuntia - sinne!" kirjoitetaan Huippuhomma-blogissa.
"Seuraavaksi menin naimisiin miehen kanssa, joka harrasti taidetta. Vuosikymmenien aikana meillä on ollut tapana käydä monissa näyttelyissä yhdessä ja erikseen. Tänä keväänä elämämme mullistui täysin! Syynä ei ollut aviokriisi eikä salarakas. Syynä oli Museokortti!" kirjoitetaan Omapäistä arkeilua -blogissa.
Taide-lehti uutisoi Museokortista seuraavasti:
PS.
Museokortti-museot kartallaKoko ruudun levyinen kartta, jossa kaikki Suomen Museokortti-museot. Helposti zoomattavan kartan avulla voi esimerkiksi suunnitella laajempaa museokierrosta tai esitellä asiakkaalle lähellä olevia muita museokohteita.
Helposti tulostettava aina ajantasalla oleva lista Museokortti-kohteista. Kannattaisiko tulostaa näitä lipputiskille valmiiksi; asiakkaille tarvittaessa jaettaviksi?
Monissa museoissa on tehty itsenäisesti hienoja kampanjoita, joilla on vauhditettu Museokortin myyntiä. Se on enemmän kuin kannustettavaa. Soveltakaa rohkeasti ja olkaa aktiivisia. Kuten ukkini tapasi sanoa: "Itse se kissakin häntänsä pystyyn nostaa."
Monissa museoissa on tehty itsenäisesti hienoja kampanjoita, joilla on vauhditettu Museokortin myyntiä. Se on enemmän kuin kannustettavaa. Soveltakaa rohkeasti ja olkaa aktiivisia. Kuten ukkini tapasi sanoa: "Itse se kissakin häntänsä pystyyn nostaa."
Kaikkien aikojen museokesää toivottaen:
Seppo Honkanen
Museokortin kehityspäällikkö, joka lähtee nimeltä
mainitsematon kortti kädessä kesälomakierrokselle.
mainitsematon kortti kädessä kesälomakierrokselle.