Harhautuksia ja elinkaariajattelua

Kuva: EMMA - Espoon modernin taiteen museo


Neliosainen blogisarja esittelee Vuoden museoviestintäteko -palkinnon finalistit. Ensimmäisenä vuorossa on
EMMA - Espoon modernin taiteen museo.


Miten taidenäyttelykokemus voi alkaa jo ennen näyttelyä? Miten se täydentyy matkan varrella, miten se huipentuu itse näyttelyssä ja miten se jatkuu vielä näyttelyn jälkeenkin? Minkälainen on optimaalinen näyttelykokemuksen elinkaari?


Kysymyksiä, joihin EMMAssa on pyritty antamaan vastauksia jokaisen näyttelyn kohdalla. Niin myös syksyn 2014 näyttelyssä, joka esitteli optisen taiteen mestarin Victor Vasarelyn optisia maalauksia.

Silmää harhauttavat illuusiot ovat kaikille tuttuja. Parhaimmillaan ne voivat saada koko maailman laajuisen huomion, kuten tapahtui verkossa levinneelle kuvalle mekosta, jonka väristä väitteli koko maailma. Vaikka tämän laajuiseen huomioon emme optisen taiteen näyttelystä viestiessämme päässeetkään, kykenimme tarjoamaan monille vahvan lupauksen siitä, minkälaisen kokemuksen näyttelymme tarjosi. Toimme näyttelykokemuksen osaksi viestintää.

Vasarelyn ideologian mukaisesti loimme näyttelylle ilmeen, joka hyödynsi hänen taidettaan ja levitti sen vaikutusta. Silmää harhauttava OP-tunnus levisi systemaattisesti eri medioihin: animaatioina digitaalisiin ulkomainospintoihin, verkkomainontaan, mobiiliin ja televisioon sekä staattisina pintoina mainosjulisteisiin ja lehtimainontaan. Myös omat mediat ja ansaittu media valjastettiin mukaan toistamaan samaa optista illuusiota. Viestinnällä oli yhtenäinen ja tunnistettava ilme, joka löysi luontevasti muotonsa mediassa kuin mediassa ja joka myös lunasti lupauksensa näyttelyssä.

Näyttelykokemuksen EMMAssa täydensi monipuolinen oheisohjelma, josta yleisön suosikiksi muodostui videotaiteilija Elke Radtken/Juladin interaktiivinen installaatio näyttelytilan ilmaisupajassa. Se tarjosi yleisölle mahdollisuuden luoda itse optista taidetta, samoin kuten
näyttelytilaan tuotu toimintapöytä, jossa kalvot ja hyrrät toimivat välineinä taiteen
tekemiseen ja kokemiseen.

Näyttelykokemuksen jatkajana EMMA Shopilla oli merkittävä rooli. Se laajensi valikoimaansa näyttelyn teemaa kantavilla tuotteilla aina seurapeleistä matkapuhelintarvikkeisiin. Näyttelyn visuaalista maailmaa ilmensi myös näyttelyn yhteistyökumppanina toiminut Fazer, jonka Magic Cube -suklaiden pakkaukset toimivat erinomaisina esimerkkeinä siitä, miten optinen taide on levittäytynyt monipuolisena tämän päivän kaupalliseen kuvastoon.

Victor Vasarelyn näyttelykokemus jatkuu minulla edelleen. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö se jatkuisi myös monella niistä, jotka kävivät tekemässä näyttelystä EMMAn vierailluimman näyttelyn vuonna 2014.

Palataan vielä hetkeksi näyttelyn upeaan tunnelmaan tällä videolla.

Esa Takala
Kirjoittaja työskentelee markkinointi- ja viestintäpäällikkönä EMMAssa. Yhteystiedot: esa.takala(a)emma.museum, p. 043 825 0021

Vuoden museoviestintäteko -kilpailun voittajajulkistetaan Museopäivillä 19.5.2015.

 
  

NÄKÖKULMA / 6.5.2015

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin