Valokuvataiteen museo moninkertaistaa venäläiskävijöiden määrän



Suomen valokuvataiteen museo aikoo moninkertaistaa vuodenvaihteen venäläiskävijöiden määrän museon aiempiin vuosiin verrattuna. Valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija Heikki Pölösen mielestä resepti kävijämäärän kasvuun on yksinkertainen: museo pidetään auki.

Aiempina vuosina museon ovet ovat vuodenvaihteessa olleet yleisölle suljettuna, koska tilaan on pystytetty uutta näyttelyä. Nyt elokuussa avattava #Snapshot-näyttely vaihdetaan vasta tammikuun loppupuolella, minkä ansiosta ovet voidaan pitää auki myös kuun alussa, kun venäläisturistit saapuvat viettämään lomiaan.

Ja venäläisturistithan saapuvat. Matkailunedistämiskeskuksen (MEK) mukaan Suomeen tulevista matkailijoista on venäläisiä jo nyt lähes puolet. Pääkaupunkiseudulla venäläismatkailijoita on ollut viime vuosina noin satatuhatta pelkästään joulun ja loppiaisen välisenä aikana. Matkailijoiden määrä on myös kasvanut vuosittain, eikä kasvulle näy loppua. Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy ennustaa maaliskuussa 2013 julkaistussa tutkimuksessa, että venäläisten Suomen-matkailu tulee lisääntymään ainakin vuoteen 2030 asti.

Venäläisten matkailuinto ei välttämättä suoraan näy suomalaisten museoiden kävijämäärissä. Selvää kuitenkin on, että potentiaalisia venäjänkielisiä kävijöitä on sekä nyt että myös jatkossa. Museoiden vastuulle jää madaltaa kävijöiden kynnystä astua museoon. Näitä kynnyksiä ovat esimerkiksi aukioloajat ja venäjänkielisen tiedon puute. Rajalla jonottamisen lisäksi juuri niihin venäläismatkailijat ovat nimittäin TAK Oy:n tutkimuksen kaikista tyytymättömimpiä.

Valokuvataiteen museossa tyytymättömyyden aiheet otetaan vakavasti. Aukioloajoissa pyritään jatkossakin ottamaan venäläisten turistisesongit huomioon. Venäjänkielistä sisältöä halutaan lisätä museon omalle nettisivulle. Lisäksi museo on tuottanut ja jakanut tietoa toiminnastaan seitsemän museon yhteisessä hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kulttuurimatkailua Venäjältä Suomeen.

Hankkeessa on perustettu sosiaalisen median kanaviin venäjänkielisiä ryhmiä, joissa kerrotaan museoiden toiminnasta. Askeleet ovat olleet pieniä ja markkinointiin käytetyt rahamäärät maltillisia. Silti jo vajaassa puolessa vuodessa Facebookiin ja venäläisten suosimaan Vkontakteen perustetut ryhmät ovat kasvaneet mukavasti.

Museoiden omassa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa auttaa jo tieto siitä, että ryhmissä on eniten jäseniä Pietarista, Petroskoista ja - yllätys yllätys - Helsingistä. Tämän vuosituhannen puolella Suomessa asuvien venäjää puhuvien määrä on yli kaksinkertaistunut (YLE). Uskoa ja toivoa sopii, että tavoittamalla suoraan edes osan näistä matkailijoista ja Suomessa asuvista venäjänkielisistä, leviää viesti museoiden palveluista heidän kauttaan myös eteenpäin. Sitä edesauttaa museoiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa.

Museot kulttuurimatkailun kärkeen -hankkeen tavoitteena on rakentaa nykyistä toimivampaa yhteistyötä museoiden ja matkailualan välille. Vajaan puolen vuoden kokeilun jälkeen hankkeen tuloksia on vielä vaikea arvioida. Mutta se on helppo arvioida, että museossa on enemmän kävijöitä, jos se on auki. Ja se, että pienilläkin rahallisilla panostuksilla voi lisätä matkailijoiden tyytyväisyyttä ja museon kävijämääriä. Tyytyväinen kävijä nimittäin kertoo kokemuksistaan myös eteenpäin ja tuo seuraavalla käynnillä ystävänsäkin mukanaan.

Heikki Pölönen
Kirjoittaja on Suomen valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija

#snapshot-näyttely Suomen valokuvataiteen museossa 21.8.2014-18.1.2015.
 
  

NÄKÖKULMA / 19.8.2014

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin