Blogeista uusi markkinointiväylä museoille?


Monella museolla on oma blogi ja sillä vakiintunut lukijakunta. Kannattaisiko museoiden näkyä lisäksi myös muiden kuin museoiden ylläpitämissä blogeissa? Mitä museoiden ja bloggaajien yhteistyö voisi sisältää?

Ainakin itselleni blogimarkkinoinnista tulee ensimmäisenä mieleen tuotteet, joita yritykset lähettävät bloggaajille testattavaksi. Taka-ajatuksena lienee saada bloggaaja kirjoittamaan kokemuksistaan positiiviseen sävyyn ja sitä kautta saada tuotteelle käytännössä ilmaista näkyvyyttä. Monista bloggaajista on tullut mielipidevaikutajia, joihin luotetaan ja joiden vinkit otetaan mielellään vastaan.

Huulipunien, muotivaatteiden tai leivontatarvikkeiden sijaan museoilla olisi tarjottavana bloggaajille kiinnostavaa sisältöä ja tapahtumavinkkejä. Bloggaajat tukevat mielellään pieniä suomalaisia yrityksiä ja tapahtumia - mikseivät siis myös museoita.

Blogien kautta avautuu parhaimmillaan uusia kohderyhmiä, joita ei perinteisempien viestintävälineiden kautta ole tavoitettu kattavasti. Suosituimmilla blogeilla on huimat lukijamäärät ja blogia kirjoittavan "isosiskon" suositukset otetaan vastaan helpommin kuin yrityksen itse laatimat tiedotteet. Blogitekstit jäävät verkkoon perinteistä mainosta pidemmäksi ajaksi ja hakukoneet nostavat ne usein hakutuloksissa korkealle.

Blogiyhteistyö ei välttämättä vaadi isoja taloudellisia resursseja, vaan luovalla ajattelulla voi saada aikaan hyviä tuloksia. Osa suosituista bloggaajista on ulkoistanut yritysten kanssa tehtävän yhteistyön blogiyhteisölle tai -portaalille. Varsinaisia kokopäiväbloggaajia Suomessa ei vielä juuri ole, mutta monelle blogi tuo lisätuloja erilaisten mainoskampanjoiden kautta. Rahaa vastaan bloginäkyvyys on taattu, mutta myös pienemmillä panostuksilla voi saada näkyvyyttä.

Kysyin kokemuksia blogiyhteistyöstä museoviestijöiden Facebook-ryhmässä. Muutama museo kertoi kokeilleensa yhteistyötä blogien kanssa ja alustavaa kiinnostusta blogiyhteistyötä kohtaan tuntuu olevan monessa museossa. Kiinnostava esimerkki on muun muassa Suomen valokuvataiteen museon ja Pupulandia-blogin yhteistyö, jossa museo lahjoitti kaksi vuosikorttia arvottavaksi blogin lukijoille. Hotelli- ja ravintolamuseolle luontevia blogikumppaneita ovat ruoka- ja retrobloggaajat. Tekniikan museo puolestaan on tarjonnut museon tilat ja pelejä Nörttitytöt-yhteisön syntymäpäivien viettoon.

Miten päästä alkuun?
  1. Tee taustatyö huolella. Tutustu blogeihin - myös oman museosi erikoisalan ulkopuolella. Seuraa erilaisia blogeja ja mieti, kuka olisi kiinnostunut museoyhteistyöstä. Yhteistyön tulee istua blogin muuhun sisältöön.
  2. Lisää sopivia bloggaajia museon tiedotuslistalle. Perinteinen lehdistötiedote ei kuitenkaan kiinnosta kaikkia, joten mieti myös muita lähestymistapoja. Muista kysyä bloggaajalta etukäteen lupa tiedotteiden ja kutsujen lähettämiseen.
  3. Erikoismuseolle saattaa tulla ensimmäisenä mieleen saman alanharrastajablogit, mutta joskus kiinnostavimmat kontaktit löytyvät muualta. Esimerkiksi museon lastentapahtuma voi saada laajan suosion perhebloggaajien keskuudessa.
  4. Kontaktoi jokainen blogi erikseen ja räätälöi viestisi juuri tälle bloggaajalle sopivaksi. Mieti, kenet haluat tavoittaa. Blogin lukijat ovat usein samankaltaisia kuin bloggaaja itse.
  5. Lähesty bloggaajaa reippaasti ja ehdota yhteistyötä. Puhuttele suoraan ja kerro, miksi ideasi on toteuttamisen arvoinen. Kun keskusteluyhteys on syntynyt, yhteistyön luonnetta voi suunnitella yhdessä bloggaajan kanssa.
  6. Jos blogiyhteistyö on museollesi uutta, kannattaa mahdollisesti aloittaa pienempien blogien kautta. Kaikkein tunnetuimmat blogit saavat paljon yhteistyöehdotuksia, joten ensimmäisiä kokemuksia voi olla helpompi kartuttaa lukijamäärältään hiukan pienempien blogien kanssa. Suositut bloggaajatkin tosin tarttuvat ideaan, joka on riittävän kiinnostava.
  7. Olisiko museollasi mahdollisuuksia järjestää bloggaajille oma tilaisuus? Blogitapaamisen aikana bloggaajat tapaavat toisiaan, mutta samalla museon henkilökunta voi esitellä omaa toimintaansa. Olisiko museolla mahdollisuus tarjota jotakin erikoisohjelmaa, jota ei jokainen museokävijä koe? Pieni tarjoilu saattaa houkutella osallistujia paikalle paremmin.
  8. Kunnioita bloggaajaa. Bloggaaja kirjoittaa omista lähtökohdistaan, eikä mielipiteitä kannata yrittää ohjailla. On kuitenkin hyvä tehdä jonkinlainen kirjallinen tai suullinen sopimus, minkälaisesta yhteistyöstä on sovittu.
  9. Bloggaajalle kannattaa tarjota taustatietoa sekä museovierailun aikana että mukaan otettavaksi. Esimerkiksi näyttelyjulkaisu on mukava kotiinvieminen.
  10. Blogiyhteistyö voi yllättää. Näkyvyyttä voi tulla yllättävältä taholta ja ilman erityisiä ponnisteluja. Kannattaa seurata hakukoneiden avulla, mitä ja missä omasta museosta tai vastaavista kohteista kirjoitetaan. Suomen valokuvataiteen museo tarttui tilaisuuteen, kun blogissa keskusteltiin Tukholmassa sijaitsevasta Fotografiskasta.

Onko museosi tehnyt tai suunnitellut yhteistyötä bloggaajien kanssa? Kerrothan kokemuksistasi kommenttikentässä!

Lähteet:
Virpi Aittokoski: Matkabloggaajien ja matkailuorganisaation välisen yhteistyön kehittäminen
Elsa Heiko, Oi mutsi mutsi -blogin kirjoittaja
Anna Iso-Ahola, projektipäällikkö, Tekniikan museo
Sanna Lipponen, museoassistentti, Suomen valokuvataiteen museo
Merja Nummi, museolehtori, Hotelli- ja ravintolamuseo
Tanja Ylikangas, toimitusjohtaja, Babbler Oy


Tuuli Rajavuori
Kirjoittaja työskentelee Suomen museoliitossa projektikoordinaattorina ja tiedottajana
 
  

NÄKÖKULMA / 15.4.2014

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin