• Kuva: Heli Nousiainen

Viestintää koronan aikaan

Vuoden viestintäteko 2021 -kilpailun finaalissa on kuusi museoalan viestintätekoa. Palkinto jaetaan Museopalkintogaalassa 27.5.2021. Finalistit kertovat MuseoProssa omin sanoin, minkälaisesta teosta on kyse. Sarjan toinen jakso kertoo Museokeskus Vapriikista.

Viimeisen vuoden aikana museoita on ainakin täällä Tampereella suljettu useampaan otteeseen. Markkinoinnin kannalta sulut ovat hankalia. Kun ovet avataan uudelleen, on yleisön houkuttelu näyttelyihin aloitettava ikään kuin alusta.

Vapriikissa päädyttiin heti pandemian alussa siihen, että yleisön kiinnostus tarjontaan täytyy pitää yllä sulun aikana, jotta paluu museoon olisi nopeampaa. Lisäksi neljän seinän sisälle jääneet ihmiset kaipasivat uudenlaista viihdettä. Positiivisille uutisille oli tilausta.

Tarpeettomaksi jääneestä avoinnapidosta siirrettiin maaliskuussa 2020 yksi henkilö viestintäsuunnittelijan apulaiseksi. Hänet koulutettiin Tampereen kaupungin Mediakoulun toimesta kuvaajaksi, joka hallitsi myös striimauksen. Opastuksia vaille jäänyt museolehtori värvättiin kameran eteen. Näin luotiin omin voimin videotiimi, joka ryhtyi suunnittelemaan somesisältöjä. Ensimmäiset lähetykset vedettiin jo viikko sulun alkamisesta, joten emme me täällä Hämeessä kovin hitaita ole näinä päivinä.

Osa museoväestä pohti, syökö virtuaalikierros väkeä aidoilta kierroksilta, kun päästäisiin avaamaan. Viestinnässä oltiin kuitenkin sitä mieltä, että aitoa elämystä on mahdoton peitota ruudulla nähdyllä kierroksella. Syntyivät vartin-puolen tunnin opastukset näyttelyihin, ja yleisölle tarjottiin kiinnostavia välähdyksiä esineisiin ja tapahtumiin.

Myös tiedotusvälineitä kontaktoitiin jo ensimmäisenä koronakeväänä. Vapriikki teki yhteistyössä YLEn kanssa Syntinen satamakaupunki -erikoiskierroksen Ostia-näyttelyyn (leikattu versio!) ja Aamulehden kanssa tuotettiin luentoja. Ohjelmien suosio yllätti. Vapriikki tavoitti pelkästään omilla somekanavillaan 250 000 asiakasta koronavuonna 2020.

Yhteistyötä ja avunantoa

Etäopetukseen joutunut koulupuoli kaipasi myös apuja kaupungin kulttuuritoimijoilta kevään 2020 etäkoulun aikaan. Kasvatus- ja opetusjohtaja pyysi verkkosisältöjä, joita luokat voisivat hyödyntää opetuksessa. Tampere perusti nettisivuilleen oman videokanavan kouluille, ja Mediakoulun väki ryhtyi striimaustiimiksi. Vapriikkiin perustettiin studio tyhjäksi jääneeseen pedatilaan. Sinne olivat tervetulleita kaupungin toimijat vetämään koululaisille sopivaa ohjelmaa.

Vapriikin museolehtori ryhtyi kanavaemännäksi juontamaan ja opastamaan. Museot tarjosivat kanavalla opastettuja kierroksia ja asiantuntijachatteja. Käytimme osittain samoja viestintätiimin sisältöjä kouluille ja someseuraajille.

Mitä museossa tapahtuu, kun lippukassa on kiinni?

Poikkeusaika teki selväksi sen, että monelle museot ovat paikka, joissa myydään lippuja näyttelyihin. Nyt tuntui sopivalta raottaa verhoa kulissien taakse, ja avata yleisölle myös museotyön vähemmän näkyviä osia. Ehkä se estäisi myös lomautukset.

Vapriikin somessa aloitettiin koronasulkujen aikana sarja, joka esitteli kokoelmatyötä, näyttelyiden rakentamista ja tutkijan työtä. Päästiin kurkistamaan luonnontutkijan seurassa hyönteislaatikoihin ja arkeologi esitteli esinelöytöjä Pirkanmaalta. Monelle tuli varmasti yllätyksenä se, että näyttelyt saattavat työllistää tutkijaa jopa viisi vuotta ennen avaamista. Tai että suljetussa museossa paukkuivat vasarat, kun uusia näyttelyitä rakennettiin.

Kun ovet avattiin kesäkuussa, alkoi Vapriikin kaikkien aikojen kesä. Teimme heinäkuussa kävijäennätyksen, ja koko vuoden kävijämäärä ylsi lähes 150 000 kävijään, (170 000 vuonna 2019), vaikka olimme kiinni neljänneksen vuodesta. Yleisöön säilytetty keskusteluyhteys ja tiiserit sisällöistä olivat tehonneet.

Viestinnän painopiste muuttui pysyvästi

Hyvistä kokemuksista kannattaa ottaa oppia. Viestinnässä ei voida enää palata entiseen, some on iso osa työtämme. Avoinnapidon työntekijän työnkuvaa muokattiin niin, että hän pystyy osallistumaan someviestintään jatkossakin. Tekniikka on nyt hallussa, aika vain välillä kortilla.

Ideoita olisi valtavasti, ja Vapriikin voimakkaasti kasvaneiden someseuraajien palaute kannustaa jatkamaan valitulla tiellä. Elokuussa 2020 lanseerasimme myös podcastin, Museojutun, joka tuntuu sopivan erinomaisesti tähän aikaan. Sekin on tavoittanut hyvin kuulijoita niin Vapriikin Youtubessa kuin Podplayssa.

Keväällä 2021 panostamme enemmän museaalisten sisältöjen nostamiseen verkossa. Huhtikuussa esim. seurataan Tampereen taisteluiden etenemistä vuonna 1918 asiantuntijan miniluennoilla, jotka on kuvattu Tampere 1918 –näyttelyssä. Suosio on taattu.

Vapriikin koronavuoden viestintään voi tutustua videon muodossa julkaistussa toimintakertomuksessa.

 

Kommentti




  

NÄKÖKULMA / 20.4.2021

Kirjoittaja

Tekstin kirjoittajan kasvokuva

Tähtitalvikki Poikajärvi vastaa Tampereen kaupungin historiallisten museoiden viestinnästä ja markkinoinnista

#näkökulma, #vuoden viestintäteko, #museopalkinnot, #yhteistyö, #yleisötyö Museokeskus Vapriikki

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin