Onko Moottoripyörämuseo Suomen ekologisin museo?

Kestävä kehitys on huomioitu poikkeuksellisen monipuolisesti Suomen moottoripyörämuseon rakennustekniikassa. Valinta on sekä taloudellinen että ekologinen.

Lahdessa sijaitseva Suomen Moottoripyörämuseo on avattu kymmenen vuotta sitten museon perustajan Riku Roudon oman kokoelman ympärille. Tällä hetkellä kokoelmaan kuuluu yli 100 moottoripyörää sekä moottoripyöräilyyn liittyvää muuta esineistöä, valokuvia ja muistoja. Museon yhteydessä toimii myös ravintola Ace Cafe Lahti sekä museokauppa.

Museo on avoinna vuosittain neljän kuukauden ajan kesäkaudella ja esillä on joka vuosi vaihtuva näyttely, johon moottoripyöräilijät lainaavat mielellään omia keräilyharvinaisuuksiaan. Kävijämäärä on ollut kasvussa ja museovieraat poistuvat paikalta tyytyväisinä. Vuosittain museossa vierailee noin 10 000 maksavaa kävijää.

”Museo on ollut myös arvioitu TripAdvisorissa Lahden suosituimmaksi matkakohteeksi”, Routo lisää.


Kuva: Suomen moottoripyörämuseo

Museo ei saa yhteiskunnan tukia, vaan museon toiminta perustuu kokonaan yksityiseen varainhankintaan. Museo myy esimerkiksi seinäkalenteria, josta otetaan 3000 kappaleen painos. Myös muut myyntituotteet kuten hupparit, lippalakit ja ajovarusteet tuovat tuloja museon toimintaan. Museorakennuksen laajennus rahoitettiin Mesenaatti-kampanjalla. Tukiyhdistyksen toimintaa on tarkoitus aktivoida lähivuosina.

Kestävän kehityksen ratkaisut säästävät rahaa

Hellepäivänä museossa on viileää. Maalämpöpumppu puhaltaa museoon 16.2 asteista ilmaa. Kesäkuun helteillä se tuntuu kieltämättä mukavalta.

Museovieraiden viilennyksen lisäksi maalämmön taustalla on muitakin valintoja. Museossa on alusta alkaen kiinnitetty erityistä huomiota kestävään kehitykseen. Valinta saattaa tuntua äkkiseltään hiukan yllättävältä, sillä moottoripyöräily ei kanna mukanaan kovin ekologista mainetta.

Routo kertoo, että Moottoripyörämuseon kiinnostus kestävään kehitystä ja siihen liittyviä rakennusteknisiä ratkaisuja kohtaan on ensisijaisesti talous.

”Olen ymmärtänyt, että museoiden budjetista keskimäärin 34 prosenttia menee lämmitykseen ja sähköön. Meillä lämmityksen ja sähkön osuus liikevaihdosta vuonna 2019 oli 2,3 prosenttia. Keskimääräisellä kulutuksella meillä ei olisi edellytyksiä ylläpitää museota”, Routo kertoo.

Moottoripyörämuseossa esimerkiksi maalämpöpumppu maksoi itsensä kuudessa vuodessa takaisin. Museo on myös neuvotellut yhteistyösopimuksia useiden tavarantoimittajien ja rakennusliikkeiden kanssa, jolloin tuotteista on saatu alennuksia. Sponsorit on mainittu museon seinällä.

Rahan säästämisen lisäksi taustalla on myös muita syitä.

”Jos olen rehellinen, halusin rikkoa ajattelutapaa, jonka mukaan motoristit olisivat luonnon tuhoajia. Voimme olla myös ekohippejä. Totta kai kaikki toivovat, että luonto pelastuisi”, Routo sanoo.

Innovatiiviset ratkaisut talotekniikassa tuovat hyötyä

Museo sijaitsee Vesijärven rannalla kahden kilometrin päässä Lahden keskustasta. Museorakennus on 1950-luvulla valmistunut entinen puunkuivaamo. Oma rakennus on mahdollistanut useiden rakennusteknisten muutosten tekemisen.

Kotimaisen maalämpöpumpun lisäksi museon katolla on aurinkokennot, jotka tuottavat sähköä. Museon rakennusten rungot on toteutettu lämpöharkoilla, joiden energiatehokkuus perustuu grafiitti-EPS -eristeeseen. Sähkönä käytetään Lahti energian vastuullista sähköä. Lisäksi museo on mukana Vesijärven kunnossapitotoimenpiteissä.


Kuva: Suomen moottoripyörämuseo

Myös osa rakennusmateriaaleista on kierrätettyä. Esimerkiksi museon ulkovuoraus on tehty käytetyistä 1930-luvun Mallasjuoman oluttehtaan tiilistä. Ulko- ja sisäesiintymislavat ovat tehty lankuista, jotka on valmistettu kierrätysmuovista. Myös Uponorin viemärit ja lattialämmitysputket on valmistettu kierrätysmuovista.

Museon valaistus on toteutettu Tomitecin led-valaisimilla. Kempowerin sähköautojen ja -moottoripyörien latausasema tuo koko ajan enemmän asiakkaita museoon ja ravintolaan. Kesälle suunnitellaan omaa sähköautotapahtumaa.

”Voin suositella museossamme käytössä olevia teknisiä ratkaisuja myös muille museoille. Maalämpö ja led-valaistus ovat täysin vaivattomia. Olisi todella kiinnostavaa kuulla, miten paljon vastaavia valintoja on tehty muualla”, Routo lisää.

Suomen ekologisin museo?

Moottoripyörämuseossa kestävä kehitys tulee esiin lähinnä talotekniikassa, josta aiheutuukin usein museotoiminnan suurimmat päästöt. Museon ravintolan suosikkiannoksia on hampurilainen naudanlihapihvillä, joskin myös ekologisempia vaihtoehtoja on tarjolla.


Kuva: Suomen moottoripyörämuseo

Lähiaikoina kestävän kehityksen ratkaisuja tuodaan esille myös yleisölle entistä kattavammin. Museon näyttelytiloihin tulee neljä näyttöä, joissa esitellään museon toiminnassa mukana olevia yrityksiä ja kerrotaan, kuinka paljon maalämpö on tuonut säästöä museolle. Museo on myös teettänyt esitteen, jossa esitellään museossa toteutettuja toimenpiteitä.

”Kestävä kehitys ei ole ollut museossamme muotivalinta, vaan mukana alusta alkaen museon perustamisesta lähtien. Nyt haluaisin tietää, onko Suomen moottoripyörämuseo Suomen ekologisin museo. En ole ainakaan verkkosivujen perusteella löytänyt vastaavia ratkaisuja muista museoista”, Routo sanoo.

 

Kommentti




Kommentit

Eero Pekkola

On se kova museo!

 
  

ARTIKKELI / 5.7.2021

Kirjoittaja

Tuuli Rajavuori työskentelee viestintäpäällikkönä Suomen museoliitossa.

#artikkeli, #kestävä kehitys, #moottoripyörämuseo, #talous