• Kuva: Saarni Säilynoja, Museokeskus Vapriikin museokauppa

Tutustu Vuoden museokauppa 2022 -kilpailun finalisteihin

Vuoden museokauppa palkitaan toukokuussa toista kertaa. Finalisteiksi valittiin kolme erilaista museokauppaa erityyppisistä museoista. Vuoden 2022 finalisteja ovat Amos Rex Shop, Arkkitehtuurimuseon museokauppa ja Museokeskus Vapriikin museokauppa.

Vuoden museokauppa -kilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa. Museokaupat selvittivät hakemuksissaan, millaisten toimenpiteiden avulla kauppojen viimeisen kolmen vuoden taloudellinen tulos on saatu aikaan. Palkintolautakunta valitsi mielenkiintoisten hakijoiden joukosta kolme finalistia. Innostus museokauppojen kehittämistä kohtaan näkyi hakemuksissa. Palkintolautakunta rohkaisee kaikkia hakijoita lähtemään mukaan kilpailuun myös uudelleen.

Finalisteja valittaessa huomioitiin kokonaisuus, tekemisen ammattimaisuus ja kaupallisuus. Huomiota kiinnitettiin kohteiden omaan suoriutumiseen ja kehitykseen. Tänä vuonna finalistit erottuivat joukosta selkeällä strategialla, myynnin kasvulla sekä tehdyllä kehittämistyöllä. Vuoden museokauppa -kilpailussa arviointi tehdään hakemusten ja kuvaliitteiden perusteella.Voittaja julkistetaan juhlavasti Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Ahvenanmaalla 19. toukokuuta 2022.

Vuoden museokaupan valitsee vuosittain vaihtuva erillinen palkintolautakunta. Vuoden 2022 palkintolautakuntaan kuuluvat Tiina Lehtinen (ICOMin edustaja, Rautatiemuseon museonjohtaja), Iisa Johansson (Myymäläpäällikkö, EMMA), Milja Häll (Palvelusuunnittelija, Museo- ja tiedekeskus Luuppi), Antti Huttunen (Toimitusjohtaja, Haltia Shop ja Vuoden 2021 kilpailun voittajan edustaja) ja Elina Makkonen (Museokoordinaattori, FMAC Oy). Palkintolautakunnan koordinaattorina toimii Emilia Merisalo (Koulutus- ja kehittämisasiantuntija, Suomen museoliitto). Vuoden museokauppa -kilpailu on perustettu Euro enemmän -museokauppojen kehittämishankkeen tuloksena.

Amos Rex Shop


Amos Rex Shopissa on panostettu visuaalisesti miellyttävään ja elävään tilaan. Kauppa kutsuu viettämään aikaa ja jatkamaan museokokemusta. Kuva: Aleksi Tikkala / Amos Rex

Amos Rex Shop on tärkeä osa Amos Rexin kokonaiselämystä. Kaupan missio on syventää, laajentaa ja jatkaa museokokemusta. Shopin tuotevalikoima koostuu näyttelykohtaisista tuotteista, Lasipalatsin funkkishenkeen sopivista designtuotteista, tarkoin kuratoidusta kirjavalikoimasta sekä museon visuaalista ilmettä edustavista logotuotteista.Kaupalle perustettiin verkkokauppa koronasulun aikaan vuonna 2020. Museokaupan parissa työskentelee asiakaspalvelun lisäksi operatiivinen myymäläpäällikkö, myymäläpäällikkö, vastaava kassahenkilö, palveluvastaava ja liiketoiminnan kehityspäällikkö.

Miellyttävään myymäläkokemukseen on panostettu pieniä yksityiskohtia myöten

Vaikuttavimpana myynnin kasvattamisen toimenpiteenä Amos Rex Shop mainitsee myymälämarkkinoinnin, esillepanot ja kampanjanäkyvyyden. Remontoitu Amos Rex Shop avautui syyskuussa 2020. Yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa toteutetussa remontissa korostettiin museokaupan persoonallisuutta, näkyvyyttä Mannerheimintielle sekä yllätyksellistä elämystä.Miellyttävään myymäläkokemukseen on panostettu suunnittelussa pieniä ja laadukkaita yksityiskohtia myöten. Museokauppaa ei nähdä vain läpikuljettavana tilana, vaan paikkana, jossa halutaan kierrellä rauhassa.

Yhteistyö museon sisällä on tärkeä osa Amos Rex Shopin toimintaa erityisesti kaupan tuotteiden suunnittelussa. Näyttelyiden suunnittelukokouksissa on alusta asti mukana museokaupan myymäläpäällikkö. Yhteistyöstä esimerkkinä Senet-peli, jonka suunnittelussa oli mukana näyttely-, yleisötyö- ja shop-tiimi. Yhteistyöllä taataan se, että kaupan tuotteet syventävät asiakkaan museokäyntiä sekä luovat laadukkaita muistoja.

Museokaupalla on tärkeä tehtävä suunnittelijoiden ja pienempien toimijoiden näyteikkunana

Kaupan tarkkaan kuratoidussa tuotevalikoimassa panostetaan yllätyksellisyyteen ja laatuun. Tuotteiden taustoista kerrotaan asiakkaille tekstinostojen avulla. Laadukkaasta valikoimasta kertoo erityinen kirjavalikoima, joka on kuratoitu yhteistyössäkustannus- ja taidealalla toimivan työryhmän kanssa. Tuotevalikoimassa näkyy myös yhteistyö ulkopuolisten toimijoiden kanssa, sillä kaupalla on tehtävä toimia pienempien toimijoiden ja suunnittelijoiden näyteikkunana.



Kaupan tuotteiden tavoitteena on, että asiakas voi jatkaa näyttelyn teemoihin syventymistä näyttelykäynnin jälkeen. Kuva: Aleksi Tikkala / Amos Rex

Kestävä kehitys on huomioitu kaupan toiminnassa konkreettisesti ja laajasti. Museokaupan palvelut, kuten mahdollisuus vuokrata skeittilauta, kannustavat aineettomien tuotteiden hyödyntämiseen. Verkkokauppatilauksissa hyödynnetään vanhoja kuplamuoveja, tilataan pieniä eriä ja somistuksessa käytetään ylijäämämateriaaleja. Tulevaisuudessa museokaupalle tuotetaan myyntituote työntekijöiden työtakkien ylijäämäkankaista.

Palkintolautakunta arvosti erityisesti Amos Rex Shopin selkeää visiota ja museokaupan visuaalista ilmettä. Kaupan selkeä strategia ja museokauppatiimin kunnianhimo tekemistä kohtaan näkyivät hakemuksessa. Tuotevalikoimaan panostaminen, yhteistyö ja hyvä sekä selkeä myynnin kasvu ilahduttivat palkintolautakuntaa. Kiitosta keräsi myös tyylikäs verkkokauppa ja kaupan yhtenäinen ilme museon kanssa.

Arkkitehtuurimuseon museokauppa



Konseptimuutoksen yhteydessä kauppa profiloitiin arkkitehtuurin erikoiskirjakaupaksi, jonka tuotevalikoiman sydämen muodostavat museon omat julkaisut. Kuva: Anni Koponen

Arkkitehtuurimuseon museokauppa on arkkitehtuurikirjallisuuden erikoiskirjakauppa, joka toimii kauniissa 122 vuotta vanhassa uusrenessanssirakennuksessa Helsingin Kaartinkaupungissa. Erikoiskirjakaupaksi profiloituneen kaupan tuotevalikoima koostuu arkkitehtuurikirjallisuudesta ja muista arkkitehtuuriin liittyvistä tuotteista. Kirjoja lähetetään myös muualle Suomeen ja ulkomaille verkkomyynnin kautta. Arkkitehtuurimuseon museokauppaa hoitaa museon ammattilaisista koostuva neljän hengen tiimi.

Onnistunut konseptimuutos kasvattanut kävijäkohtaisen myynnin kolminkertaiseksi

Arkkitehtuurimuseon museokauppa sai nykyisen muotonsa erikoiskirjakauppana vuonna 2019 museon osallistuessa Museoliiton Euro enemmän -hankkeeseen. Kauppaan tehtiin konseptimuutos, jossa huomioitiin kaupan brändi, tilat, palvelupolku, tuotevalikoima sekä markkinointi ja viestintä. Tilat ja palvelukonsepti suunniteltiin uudelleen vastaamaan aiempaa paremmin asiakaskokemukseen. Tärkeänä tekijänä uudistuksessa oli ammattimaisen tilasuunnittelijan käyttö, joka osasi valita materiaalit vanhaa arvorakennusta kunnioittaen. Tuotevalikoimaa painotettiin brändin mukaiseksi ja laajennettiin aineettomiin lahjoihin, kuten kaupunkikävelyihin ja museosynttäreihin. Onnistuneesta muutoksesta kertoo se, että kävijäkohtainen myynti on uudistuksen jälkeen kasvanut kolminkertaiseksi.

Kaupan houkuttelevuuteen on panostettu esillepanoilla. Sesonkikohtaiset tuotteet ovat asiakkaiden saatavilla helposti ja valikoima elää näyttelyohjelman mukaisesti. Kaupan näkyvyyttä lisätään tapahtumien ja viestinnän kautta, esimerkiksi museon uutiskirjeissä ja Instagram-kampanjoissa. Vuonna 2020 Instagramissa toteutettiin Kuukauden kirja -sarja, jossa omia kirjasuosikkejaan esittelivät museon henkilökunta. Tärkeä osa markkinointia on myös yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kuten Design District Helsingin kanssa.


Kaupan yleisöpintaa laajennetaan erilaisten kirjallisuustapahtumien ja kampanjoiden kautta nostamalla esiin arkkitehtuurin keskeisiä teemoja kirjallisuuden kautta. Kuva: Arkkitehtuurimuseo


Museokaupassa kestävä kehitys on huomioitu niin kalusteissa kuin myös tuotevalikoimassa. Kalustekumppanina on suomalaista innovaatiota kiertotalouden alalla edustava Durat, jonka kanssa on toteutettu räätälöidysti kiintokalusteita. Lisäksi kaupassa on hyödynnetty jo olemassa olevia kalusteita. Tuotteissa huomioidaan kotimaisuus niin suunnittelun, materiaalin kuin tuotannonkin osalta. Kaupassa on myynnissä tuotteita,
joiden valmistuksessa tuetaan vajaakuntoisten työllistymistä.

Kilpailun palkintolautakunta arvosti hakemuksessa erityisen onnistunutta kokonaiskonseptin uudistamista sekä myynnin kasvua. Kauppa on löytänyt oman vahvuuden ja kehittänyt toimintaa selkeästi oman suunnan mukaisesti. Museokaupan tiimi on toimiva, henkilökunta sitoutunut museokaupan kehittämiseen ja tahtotila kaupan kehittämistä kohtaan näkyy. Lisäksi kestävä kehitys näkyi konkreettisin teoin. Kiitosta keräsi myös selkeä ja tyylikäs esillepano.

Museokeskus Vapriikin museokauppa



Vapriikin museokauppaa tehdään yhteistuumin museon henkilökunnan kanssa, suurella sydämellä ja intohimolla. Kuva: Saarni Säilynoja

Museokeskus Vapriikin museokauppa on tärkeä osa museokeskuksen toimintaa ja asiakaskokemusta. Kaupan valikoima koostuu tuotteista niin lapsiperheille, kaveriporukoille kuin myös akateemisillekin asiakkaille. Museokaupassa panostetaan palvelun tasalaatuisuuteen ja huolella rakennettuun tuotevalikoimaan. Toukokuussa 2021 museokaupan toimintaa laajennettiin Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon kanssa yhteiseen verkkokauppaan. Vapriikin museokauppa pyörittää kahden hengen tiimi, joiden lisäksi mukana on paljon muuta henkilökuntaa museon sisältä.

Tutkimustietoihin pohjautuneiden investointien ja linjausten myötä kauppa on noussut uuteen kukoistukseen

Selvimmin myyntiin vaikuttanut toimenpide oli tuotevalikoiman ja hinnoittelun kehitys. Vuonna 2021 toteutettiin asiakasprofiilikartoitus, joka auttoi terävöittämään ja kohdentamaan kaupan valikoimaa Vapriikin asiakasryhmille. Myynnin seurantaa parannettiin mm. hyödyntämällä kassajärjestelmän raportointitoimintoja ja ottamalla hyllymetreistä kaikki irti. Huomio kiinnitettiin tärkeimpiin tuoteryhmiin, lukuihin reagoitiin nopeasti ja tuloshakuisesti sekä pyrittiin kestävään ja tehokkaaseen varastonkiertoon.

Kaupan esillepanoihin on voitu panostaa pienellä budjetilla tekemällä kalusteita yhteistyössä Vapriikin näyttelyverstaan kanssa. Suunnittelutyöllä on saatu lisää tehokasta myyntilaa, näyttävä näyteikkuna ja entistä monipuolisempia esillepanomahdollisuuksia. Kauppaa on viety asiakkaan näkökulmasta helposti lähestyttävämpään suuntaan ja yleisilmettä yhtenäistetty. Kampanjatarjouksista viestitään niin myymälässä kuin myös sosiaalisessa mediassa markkinointitiimin toimesta.

Museokauppa näkyy myös kivijalkaliikkeen ulkopuolella: Messut ja joulutorit antaneet arvokasta näkyvyyttä ja tavoittaneet rutkasti potentiaalisia museovierailijoita

Henkilökunnan koulutukseen panostetaan sekä kannustetaan. Museokaupan toiminnasta keskustellaan avoimesti ja esimerkiksi muille museokeskuksen osa-alueista vastaaville tahoille raportoidaan kaupan luvuista säännöllisesti. Työkavereiden innostaminen ja motivointi on tärkeässä osassa. Hakemuksessa korostetaan myös aktiivisen myyntityön ja asiakaspalvelun tärkeyttä niin verkossa kuin kivijalkamyymälän puolella. Kaupan palvelu on joustavaa ja asiakkaiden toiveet pyritään toteuttamaan. Asiakkaiden kanssa keskustelu ja päivän kokemuksista keskustelu on tärkeää.



Vapriikin näyttelyt toistuvat museokaupalla kukin omina pieninä osastoinaan ja esillepanot ovat selkeitä ja helposti hahmotettavia jopa ilman varsinaista näyttelyvierailua. Kuva: Saarni Säilynoja

Kestävän kehityksen parissa on tehty konkreettisia toimenpiteitä. Kaupassa suositaan paikallisia tuotteita, yhteistyötä tehdään kotimaisten yritysten ja tavarantoimittajien kanssa sekä ulkomaiset tilaukset tehdään keskitetysti ja harkiten. Aktiivinen myynnin seuranta auttaa tuotteiden tuotantovolyymin arvioinnissa. Tampereen historiallisten museoiden materiaalivarantojen ylijäämästä valmistetaan myytäviä tuotteita.

Palkintolautakunta ilahtui erityisesti asiakasprofiilien kartoittamisesta, aktiivisesta myyntityöstä ja kaupallisesta otteesta. Hakemuksesta huokui innostus museokaupan kehittämistyötä kohtaan sekä toiminnan suunnitelmallinen kehittäminen. Kiitosta keräsi myös ammattimaiset esillepanot, myynnin edistäminen sekä resurssien ja museon sisäisen yhteistyön hyödyntäminen. Näyttelyiden ja tuotteiden välillä on selkeä punainen lanka. Verkkokaupassa hyvä ilme ja vahvat kampanjat. Lisäksi Euro enemmän -hankkeen oppeja on hyödynnetty tavoitteellisesti.

 

Kommentti




  

UUTINEN / 21.4.2022

Kirjoittaja


Museoliiton koulutus- ja kehittämisasiantuntija Emilia Merisalo toimii kilpailun palkintolautakunnan koordinaattorina.

##museokaupat, ##vuodenmuseokauppa, ##kehittäminen, ##kilpailu, ##myynti, ##euroenemmän, ##museopäivät, ##museogaala #finaali #finalistit