• Kuva: Ryan Stefan / Unsplash

Uusi verkkojulkaisu avattu

Suomen museoliitto on avannut uuden verkkojulkaisun, joka tarjoaa oivalluksia museoammattilaisen arkeen.

MuseoPro on Suomen kaikkien museoissa työskentelevien äänenkannattaja. Sisällöt avaavat tuoreita näkökulmia museokenttään, museotyöhön, alan kansainväliseen toimintaan ja museoiden edunvalvontaan.

Julkaisun sisällöissä syvennytään museoammattilaisille ajankohtaisiin kysymyksiin, joiden perusteelliseen käsittelyyn ei aiemmin ole ollut sopivaa kanavaa. Vuonna 2020 tällaisia teemoja ovat esimerkiksi tekijänoikeudet, kansainvälinen rahoitus, museoalan kansainvälistyminen sekä kestävä kehitys.

Lisäksi sisältöihin kuuluu myös kevyempää aineistoa: esimerkiksi juhlakuvia, henkilöhaastatteluja tai MuseoPro testaa -palsta. Juttuvinkkejä toivotaan kaikilta museoalalla toimivilta.

MuseoProssa julkaistaan sekä laajoja juttukokonaisuuksia että lyhyempiä museouutisia. Sisältöjä tuottavat ensisijaisesti museoammattilaiset muissa museoissa työskenteleville kollegoille.

MuseoPron pääkohderyhmää ovat noin 3000 suomalaista museoammattilaista, mutta sitä voi lukea vapaasti kuka tahansa museoasioista kiinnostunut. MuseoProta toimitetaan myös alan opiskelijoita ajatellen.

Anna lukijapalautetta!

MuseoPron ensimmäinen vuosi on testaamisen ja kokeilemisen aikaa. Verkkojulkaisussa kokeillaan erilaisia juttutyyppejä, teemoja, kirjoittajia ja viestintätapoja. Samalla kerätään myös lukijapalautetta. Kaikki MuseoPron kehittämisestä kiinnostuneet ovat myös lämpimästi tervetulleita Facebookissa toimivaan MuseoPron lukijapaneeliin.

MuseoPro avattiin Museoliiton Tietopäivässä 12.12.2019. Sen jälkeen alkaa säännöllisen päivittäminen. Tavoitteena on, että MuseoPro päivittyy keskimäärin kerran viikossa eli vuoden aikana verkkojulkaisuun tulee noin 50 uutta tekstiä. Tulevaisuudessa MuseoPro saattaa sisältää myös esimerkiksi video- ja podcast -tuotantoja.

MuseoPro-verkkojulkaisua toimittaa Suomen museoliitto yhteistyössä Helsingin yliopiston museologian oppiaineen, ICOM – Suomen komitean, Kansallisgallerian, Museoalan ammattiliiton, Museokortin ja Museoviraston kanssa. Julkaisun käynnistämiseen on saatu avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

MuseoPron visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Inari Savola ja tekniikasta vastaa Olli Holopainen Slapmedia Oy:stä. Museoliitossa toimituksesta vastaa viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori.

 

Kommentti




  

UUTINEN / 10.12.2019

Kirjoittaja

Kasvokuva: Tuuli Rajavuori

Tuuli Rajavuori työskentelee Suomen museoliiton viestintäpäällikkönä ja vastaa MuseoPron toimituksesta.

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin