Vuoden museokauppa 2021 -finalistit valittu
Vuoden museokauppa palkitaan toukokuussa ensimmäistä kertaa. Kahdenkymmenen hakijan joukosta finaaliin pääsivät Design Shop, Haltia Shop, Museokauppa Parppeinpuoti ja Porin taidemuseon kauppa.
Vuoden museokauppa kilpailuun osallistutaan hakemusten perusteella. Museokaupat selvittivät hakemuksissaan, minkälaisilla toimenpiteillä viimeisen kolmen vuoden taloudellinen tulos on saatu aikaan.
“Kannustamme lämpimästi kaikkia hakijoita lähtemään mukaan kilpailuun toisenkin kerran. Innostus museokauppojen kehittämiseen näkyi vahvana hakemuksissa ja kehitys on selkeästi menossa oikeaan suuntaan. Hakijoissa oli hyvin eri tyyppisiä museokauppoja erilaisine toimintamalleineen. Palkintolautakunta sai käydä useiden tuntien mielenkiintoisia keskusteluita finalisteja valitessaan”, kertoo palkintolautakunnan jäsen Mikko Tapanainen.
Finalisteja valittaessa huomioitiin kokonaisuus, tekemisen ammattimaisuus ja kaupallisuus. Kohteita arvioitiin niiden omaa suoriutumista vasten. Vuoden museokauppa -kilpailussa arviointi tehdään hakemusten ja kuvaliitteiden perusteella, eikä museokaupoissa vierailla paikan päällä, kuten Vuoden museo -kilpailussa. Voittaja julkistetaan juhlavasti Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Turussa 27. toukokuuta 2021.
Vuoden museokauppa -kilpailun palkintolautakunta vaihtuu vuosittain. Vuoden 2021 lautakuntaan kuuluvat Päivi Astrén (Toimitusjohtaja, Heureka shop), Essi Lamppu (Hallinto- ja palvelupäällikkö, Aboa Vetus Ars Nova), Anne Laiti (Projektivastaava, ICOM Suomi; näyttelysihteeri, Serlachius-museot), Aino-Marja Miettinen (Museokortin yhteistyökoordinaattori, FMAC Oy) ja Mikko Tapanainen (Kaupan asiantuntija, Intensio Oy). Palkintolautakunnan koordinaattorina toimii Emilia Merisalo (Koulutus- ja kehittämisasiantuntija, Suomen museoliitto).
Design Shop (Designmuseo)
Design Shopin kalustejärjestelmä on suunniteltu visuaalisen markkinoinnin ehdoilla. Sitä voi muunnella monenlaisten esillepanojen tarpeisiin. |
Designmuseon museokauppa Design Shop myy kotimaisia designtuotteita ja tarkoin valittuja kansainvälisiä tuotteita. Kaupan tuotteet ovat laadukkaita, kestävät aikaa ja tuottavat iloa. Myös kestävä kehitys huomioidaan valintakriteerinä. Valikoimassa on kattavasti keramiikkaa, asusteita, koruja, paperituotteita, julkaisuja sekä kodin sisustustuotteita kaupan pienestä koosta huolimatta. Design shopilla on myös verkkokauppa, joka palvelee myös B2B-asiakkaita. Museokaupassa työskentelee kokoaikaisesti kaksi henkilöä.
Vaikuttavimpana myynnin kasvattamisen toimenpiteenä Design Shop mainitsee panostukset myymälämarkkinointiin ja esillepanoihin. Vuoden 2017 mittava myymäläremontti toteutettiin yhdessä ammattilaisten kanssa. Kalustejärjestelmä suunniteltiin visuaalisen markkinoinnin ehdoilla muunneltavuus ja ostopäätöstä helpottavat tavoitteelliset esillepanot huomioiden. Tavoitteena myymälämarkkinoinnissa on saada asiakas viihtymään kaupassa mahdollisimman pitkään. Myymälämarkkinoinnin mittarina toimii myynnin seuraaminen.
Asiakaspalvelussa hyödynnetään tavoitteellisia esillepanoja.
Design shopin toiminnassa kiinnitetään erityistä huomioita asiakkaan kohtaamiseen. Tavoitteelliset esillepanot yhdistettynä ammattimaiseen asiakaspalveluun ovat vaikuttaneet Design Shopin myyntiin positiivisesti. Ammattitaitoisuus, asiakkaan tarpeiden huomioiminen ja henkilökunnan tuotetuntemus ovat tärkeä osa kaupan toimintaa. Vierailu museokaupassa on tärkeä osa museokokemusta ja asiakkaan kanssa voidaan käydä läpi näyttelykokemusta sekä ratkoa tuliais- ja lahjahaasteita. Myös lisämyynnin tekeminen mainitaan osaksi asiakaspalvelua.
Kolmanneksi kasvutoimenpiteeksi nostettiin sosiaalisen median mainonta, jota tehdään sekä kaupan omien että museon sometilien kautta. Design Shopin someviestinnässä tärkeää ovat monikanavaisuus ja aktiivisuus, jotka muistuttavat kaupan olemassaolosta. Tavoitteena on löytää uusia asiakkaita ja profiloitua lahjatavarakaupaksi. Sisällön halutaan olevan visuaalisesti mielenkiintoista. Sen avulla kerrotaan tuotteista ja tekijöistä sekä tehdään suomalaisia muotoilutuotteita ja muotoilijoita tutuksi.
Hakijoista Design Shopilla oli sekä paras kävijäkohtainen myynti että paras kävijäkohtaisen myynnin kasvu, siitäkin huolimatta, että matkustusrajoitukset veivät kaupan tärkeimmän kohderyhmän, ulkomaiset matkailijat. Palkintoraati kiitteli kaupan tarkasti ja eri segmentit huomioiden valikoitua tuotevalikoimaa, joka noudattaa yhteneväistä linjaa museon kanssa. Myymälän uudistus oli tehty ammattilaisen avulla ja joustava myymälämarkkinointi huomioiden. Myymälämarkkinointia toteutetaan analyyttisesti ja tavoitteellisesti. Someviestinnässä on sekä tyylikäs että myynnillinen ote.
Haltia Shop (Suomen luontokeskus Haltia)
Haltia Shopin elämyksellisissä esillepanoissa ja tuotevalikoimassa näkyy vahvasti museon teema. |
Suomen luontokeskus Haltian kaupasta, Haltia Shopista, avautuu upea näkymä Nuuksion Pitkäjärvelle. Luontoteema näkyy vahvasti Haltia Shopin luovissa esillepanoissa ja tuotevalikoimassa. Valikoimiin kuuluu mm. karttoja ja opaskirjoja Suomen retkeilykohteisiin, retkeilytarvikkeita ja -kirjallisuutta, suomalaisia herkkuja ja luonnonkosmetiikkaa, suomalaista designia sekä luontoaiheisia pelejä. Haltia Shop palvelee myös verkkokaupassa ja myymälän yhteydessä palvelee kansallispuiston kävijöitä retkeilyvälinevuokraamo. Shopista vastaa museokauppavastaava.
Vaikuttavin myyntiä lisännyt toimenpide oli vuonna 2018 toteutettu myymälän remontti, siirto pienestä erillishuoneesta pääaulaan ja näyttelyiden kulkusuunnan suunnittelu niin, että kävijä poistuu myymälän kautta. Kevään 2020 poikkeustilaan ja museon 2,5 kuukauden kiinnioloon reagoitiin Haltiassa avaamalla verkkokauppa. Verkkokauppa laajensi Shopin asiakaskuntaa ja kansallispuisto-keräilytuotteita, retkioppaita ja karttoja tilattiin ympäri Suomen. Verkkokaupasta löytyy myös laaja valikoima vuokrattavia välineitä ja elämyksiä kuten Wine in the woods –punaviinimaistelu tai nuotiolettukestit.
Verkkokauppa laajensi asiakaskuntaa.
Tärkeänä kasvutoimenpiteenä hakemuksessa mainitaan somemarkkinoinnin panostukset. Museokauppa otettiin säännölliseksi osaksi Haltian viestintäkalenteria ja kaupan markkinointiin käytettiin ensimmäistä kertaa maksullista markkinointia, jolla lisättiin erityisesti hyvin myyvien tuotteiden menekkiä. Haltia Shopin kävijäkohtainen myynti on kilpailun hakijoista paras heti Design Shopin jälkeen.
Vuoden museokauppa -kilpailun palkintoraati arvosti erityisesti Haltia Shopin tyylikästä ja elämyksellistä ilmettä, jossa näkyy vahvana museon teema. Myymälän sijainnin muutos ja verkkokaupan avaaminen kertovat halusta panostaa kaupan myynnin kasvuun. Molemmat toimenpiteet kasvattivat kaupan asiakasmääriä ja hyvät kävijäkohtaiset myyntitulokset kertovat onnistumisesta. Positiivista palautetta Haltian kauppa sai myös monipuolisista aineettomista tuotteistaan, jotka tuovat museokaupan valikoimiin laajan kattauksen retkeilyvälineitä ja uniikkeja luontoelämyksiä. Luontokeskuksen toimintaan sopien kestävä kehitys on tuotu konkreettisesti osaksi myymälän toimintaa.
Museokauppa Parppeinpuoti (Parppeinvaaran runokylä)
Mukavat ja välittömät asiakaspalvelijat ovat olennainen osa Parppeinpuodin kasvanutta museokauppamyyntiä. |
Museokauppa Parppeinpuodin toimintaidea on jatkaa asiakkaan kokemusta karjalaisesta ja ilomantsilaisesta kulttuurista museovierailun jälkeenkin. Parppeinpuoti myy museon teemoihin eli karjalaisuuteen, runolauluperinteeseen, kansanperinteeseen, ortodoksisuuteen, luontoon, paikallishistoriaan ja sotahistoriaan liittyviä tuotteita. Puoti haluaa tarjota kaiken ikäisille asiakkaille paikallisia erikoisuuksia, jopa outouksia. Museon oma tuoteperhe sisältää runonlaulaja Mateli Kuivalattaren runoilla kuvitettuja tuotteita, joita Elias Lönnrotkin olisi mielellään käyttänyt runonkeruumatkallaan Ilomantsissa. Hakemus kertoo, että museokauppa on visuaalisesta näkökulmasta rakennettu tavoitteellisesti ja myyntiä tukevaksi katseenvangitsijoiden ja tuotteiden asettelun järjestelmällisen vaihtamisen kautta.
Pienen museokaupan suuri onnistuminen.
Museokauppavastaavana toimii muiden tehtäviensä ohessa amanuenssi, joka vastaa hankinnoista ja talvikauden asiakaspalvelusta. Parppeinpuoti asetti vuodelle 2020 tavoitteeksi nostaa myyntiään Euro enemmän -tavoitteen verran. Kaupan budjettia lisättiin, valikoimaa laajennettiin erityisesti suosittujen paikallistuotteiden osalta, hitaasti liikkuvia tuotteita poistohinnoiteltiin rohkeammin ja aktiiviseen myyntityöhön panostettiin. Lisäksi vahvasti kesäpainotteinen kohde onnistui hyödyntämään kasvun kotimaan matkailussa. Myynti saatiin näin tuplattua 1,58 euroon/kävijä. Tulos on hakijoiden välisessä vertailussa hieno suoritus ja onnistumisen korkeaa tasoa korostavat Parppeinpuodin pieni koko ja sijainti kasvukeskusten ulkopuolella.
Mukavan ja välittömän asiakaspalveluasenteen on todettu Parppeinpuodissa olevan oleellinen tekijä kaupan myynnin kasvattamisessa. Asiakaspalvelutyössä korostetaan tavoitteellista ja aktiivista myyntityötä.
Vuoden museokauppa -kilpailun palkintoraati arvosti Parppeinpuodin hyvää hakemusta, jonka tekstien analyyttinen ote kertoi ammattimaisesta kehittämistyöstä. Parppeinpuodin tekemisessä näkyy kaupallinen tavoitteellisuus. Asiakaspalveluasenne on kaupassa kohdillaan ja myyntiorientoituneisuus vahvaa. Parppeinpuodin myyntiluvut kertovat siitä miten suunnitelmallinen ja rohkea tekeminen sekä aktiivinen myyntityö saavat aikaan tuloksia oli kohde kooltaan millainen tahansa.
Porin taidemuseon kauppa (Porin taidemuseo)
Porin taidemuseon kaupan tilauudistus toteutettiin olemassa olevia kalusteita erilaisilla esillepanomoduuleilla täydentäen. |
Porin taidemuseon museokauppa on pieni erikoiskauppa, joka tukee näyttelykokemusta, innostaa taiteen ja luovan tekemisen pariin sekä houkuttelee ohikulkijoita museovierailulle. Vuonna 2020 kaupassa tehtiin useita myyntiin ja toiminnan suunnitelmallisuuteen vaikuttaneita muutoksia. Toimintaideaa kirkastettiin valitsemalla avainsanoiksi vastuullinen, laadukas ja inspiroiva. Museokaupasta vastaa palvelusihteeri muiden työtehtäviensä ohella.
Selvimmin myyntiin vaikuttanut toimenpide oli henkilökunnan omin voimin toteutettu tilamuutos, joka tehtiin olemassa olevia kalusteita esillepanomoduuleilla täydentäen.Tuotteiden esillepano ja tutkailtavuus paranivat, tila avartui ja ikkuna jokimaisemaan saatiin käyttöön. Julistemyynti lähes kolminkertaistui uuden esillepanon myötä.
Tilamuutosten, varastopoistojen ja Porin päivän poistomyyntitapahtuman myötä esillä oleva tuotevalikoima karsiutui, selkiytyi ja ajankohtaistui. Uudet terät ovat: taidetarvikkeet, paperituotteet, muotoilutuotteet ja taidejulkaisut.
Vastuullisuus on tätä päivää.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus tulivat kaupan toimintaan, kun museo valitsi Museoliiton Sanoista ekotekoihin -koulutuksen ekotekokokeiluksi museokaupan. Tuotteita tarkastellaan laadun, pitkäikäisyyden, ympäristöystävällisten materiaalien, tuotantoprosessin, hintaluokan kirjon, paikallisuuden ja kotimaisuuden näkökulmista. Aineettomien kulttuurilahjojen kuten opastus-, työpaja- ja pääsylippulahjakorttien hankintaan kannustetaan.
Monipuolinen yhteistyö yksiköiden välillä todettiin uudistusvuonna tärkeäksi museokaupan toiminnan suhteen ja sitä aiotaan jatkaa tiiviisti tulevaisuudessa. Yhteistyö tuo kaupan käyttöön henkilökunnan eri osaamiset ja lisää kaupan työaikaresursseja. Näyttelytuotteet suunniteltiin näyttely-yksikön kanssa. Pedagoginen yksikkö suunnitteli aineettomien lahjojen kokonaisuuden. Museolehtori auttoi museokaupan esillepanossa, viestinnässä, kuvaamisessa ja myytävien taidetarvikkeiden valinnassa.
Kilpailun palkintoraati iloitsi tavasta jolla Porin taidemuseolla käärittiin hihat ja lähdettiin yhteisvoimin tekemään määrätietoista muutosta selkein hyvin taloudellisin tuloksin. Kirkastetun vision suuntaviivoja seuraten, muutokset tehtiin onnistuneesti itse. Vastuullisuus näkyy kaupan tekemisessä laajasti. Taidemuseon kauppa tunnistaa lisäksi hakemuksessaan ammattimaisesti omia tulevaisuuden kehityspaikkojaan muun muassa eri hinnoittelutekniikoiden hyödyntämisen suhteen.