• Papukaijamerkin on suunnittelut Jutta Kivilompolo.

Viestintäkampanja palkitsi museomyönteisiä kuntia

Museoliitto osallistui KULTA ry:n Kultainen papukaija -kampanjaan, jossa tuotiin esiin kuntia, jotka ovat luoneet kulttuurille poikkeuksellisen hyvät toimintamahdollisuudet. Kampanjaa vietettiin ensimmäisen kerran marraskuussa 2020. Toinen kampanjajakso ajoittui vuoden 2021 toukokuun loppuun, jolloin valmistauduttiin kesäkuussa järjestettäviin kuntavaaleihin.

Kampanjaviikon aikana Museoliitto nosti viestinnässään esiin kuntia, joissa museotoimintaan suhtaudutaan kunnallisessa päätöksenteossa poikkeuksellisen myönteisesti. Tavoitteena oli tuoda esiin kulttuurin ja taiteen monipuolisuutta positiivisella tavalla.

Ensimmäisen viikon aikana Museoliitto myönsi Kultaisen papukaijamerkin Seinäjoen, Kotkan, Forssan, Turun, Tornion ja Tampereen kaupungeille. Toisen kampanjaviikon aikana papukaijamerkin saivat Juupajoki, Kuopio, Rauma, Vantaa ja Helsinki.

Kohteet valittiin pääosin Museoliiton jäsenorganisaatioiden ehdotusten perusteella. Tavoitteena oli löytää erilaisia ja erikokoisia kuntia, joissa museotoiminta on nostettu esiin esimerkiksi alueen vetovoimatekijänä. Esimerkiksi Forssassa kulttuuriperintö ja historia on mukana monen kunnallisen sektorin toiminnassa poikkeuksellisen monipuolisesti. Kotkassa puolestaan Merikeskus Vellamon uusi perusnäyttely Kohtalona Ruotsinsalmi on nostettu koko alueen matkailun keulakuvaksi.

Lisäksi kampanjan aikana nostettiin esiin muun muassa uusia museoinvestointeja ja suunnitteilla olevia museorakennuksia. Kuopiossa avataan kesäkuussa kirjaston ja museon yhdistävä uudisrakennus Kantti. Turussa puolestaan tähdätään vuoteen 2029, jolloin Historian ja tulevaisuuden museon on tarkoitus valmistua.

Papukaijamerkin voi saada myös pitkäjänteisellä museotoiminnalla. Juupajoen perusteluissa mainittiin paikallisen Kallenaution kestikievarin merkitys alueen matkailun vetonaulana. Raumaa puolestaan kiitettiin sujuvasta yhteistyöstä kunnan ja säätiöiden välisten museoiden kesken.

Palkittuihin kuntiin voi tutustua Museoliiton Facebook- ja Twitter -tileillä aihetunnisteella #kultainenpapukaijamerkki.

 

Kommentti




  

UUTINEN / 7.6.2021

Kirjoittaja

Tuuli Rajavuori työskentelee viestintäpäällikkönä Suomen museoliitossa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin