Valokuvataiteen museon podcast herättää kiinnostusta valtakunnallisesti
Vuoden viestintäteko 2023 -kilpailun finaalissa on neljä museoalan viestintätekoa. Palkinto jaetaan Museopalkintogaalassa 25.5.2023. Esittelemme finalistit MuseoProssa huhtikuun aikana. Sarjan toinen jakso kertoo Valokuvataiteen museon Kuva ois kiva -podcastista.
Kuva ois kiva on Suomen valokuvataiteen museon oma podcast, jossa syvennytään valokuvauksen maailmaan eri näkökulmista. Jokaisessa jaksossa käsitellään valokuvauksen kulttuurisia, yhteiskunnallisia ja historiallisia vaikutuksia sekä pureudutaan kiehtoviin kuviin museon laajasta kuva-arkistosta.
Podcast sai alkunsa kilpailun voitosta
Kuva ois kiva -podcast sai alkunsa vuonna 2018, kun Museoalan teemapäivillä järjestettiin pitchaus-tapahtuma, jossa museoesitteli podcast-ideansa tuomaristolle.
”Idea podcastista oli kehittynyt kokoelma-amanuenssin ja valokuvaajan mielessä hiljalleen ja ideariihi tuli kuin tilauksesta”, kertoo Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Leena Sipponen.
Valokuvataiteen museo voitti kilpailun ja saiavustusta podcastin toteuttamiseen. Konsepti päätettiin toteuttaa yhdessä Jaksomedian kanssa, jonka kanssa yhteistyö jatkuu edelleen.
”Voiton jälkeen suunnittelimme kaiken uudelleen. Emme halunneet ottaa riskiä kotikutoisuudesta ja tehdä ”Antti Holmaa komerossa”, joten valitsimme kumppanin toteutukseen museoalan ulkopuolelta”, kertoo yleisötyön intendentti Erja Salo.
Vakiintunut valtakunnallinen seuraajajoukko
Tavoitteena oli tuoda museon kokoelmia esille uudella tavalla, ilman perinteistä näyttelymuotoa. Jokaisessa jaksossa käsitellään yhtä kuvaa ja sen merkitystä eri näkökulmista. Juontaja ja asiantuntijat ovat museoammattilaisia, ja vieraina kuullaan valokuvaajia, valokuvataiteilijoita sekä valokuvan tutkijoita.
Podcastin 27. jaksossa äänessä olivat Kastehelmi Korpijaakko, Maija Tammi ja Erja Salo. Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo. |
Podcastilla on vakiintunut kuulijakunta ja se on saavuttanut suuren suosion kulttuuripodcastien joukossa. Vastaanotto on ollut erinomainen myös Spotifyn tilastojen mukaan. Vaikka suurin osa kuulijoista tuleekin pääkaupunkiseudulta, on podcast tavoittanut myös valtakunnallisesti laajan yleisön.
”Mielenkiintoista on myös, että sukupuolijakauma kuuntelijoissa on tasainen. Klikkausprosentti ja koko lähetyksen kuuntelun suhde on pysynyt tasaisena, mikä osoittaa, että podcastin vakiintunut kuulijakunta odottaa innolla uusia jaksoja ja kuuntelee ne alusta loppuun. Tämä vahvistaa arvolupausta ja sisällön laadukkuutta”, tarkentaa Erja Salo, joka myös juontaa podcastia.
Kokoelmien materiaaleja hyödynnetään taustatyössä
Podcast on konseptoitu asiantuntijapodcastiksi, mutta sen ei ole tarkoitus olla tylsä tai liian akateeminen. Se on mukava sekoitus asiantuntijuutta, iloa ja rauhallista jutustelua. Podcastin tekeminen on luonutyhteishenkeä ja koko työyhteisö osallistuu mielellään podcastin tekemiseen. Prosessi edellyttääpaljon taustatyön tekemistä.
”Podcastissa esitellään museoiden kokoelmia ja haastatteluarkistoja. Tämä hyödyttää myös kokoelmatyötämme, sillä ilman tätä av-materiaalit olisivat aika vähällä käytöllä. Taustatyön myötä av-arkistomme tulee tutuksi myös museon työntekijöille”, kertoo Leena Sipponen.
Podcastin teemat ovat myös opetuksellisia ja pedagogisia, ja monet niistä sopivat hyvin oppitunneille.
Vaikka podcastin konseptia on kehitetty voiton jälkeen, rakennetta ei ole tarvinnut uudistaa, sillä se on toiminut erinomaisesti alusta alkaen.
”Pienenä salaisuutena voin kertoa, että yksi pieni uudistus on silti tulossa. Se liittyy podcastin tunnusmusiikkiin. Tiedämme sen ärsyttäneen joitakin ihmisiä, joten jingle tulee uudistumaan seuraavaan jaksoon”, paljastaa Erja Salo.