• Kuva: Erkka Luutonen

Vuoden museokauppa tarjoaa luontoelämyksiä

Suomen luontokeskus Haltian kauppa Haltia Shop valittiin Vuoden museokaupaksi 2021. Museokaupan henkilökunta kertoo, mikä tekee myymälästä onnistuneen.

"Haltia Shopin ikkunat avautuvat upeaan järvimaisemaan. Siitä vaikutteita saanut tyylikäs sisustus jatkaa museon teemaa. Vierailija tunnistaa aidoista koivunrungoista ja sammalpeitteistä rakennetuista esillepanoista heti minkä kohteen kaupassa ollaan. Shop saa aikaan vau-elämyksen."

Näin palkintoraati perustelee Vuoden museokauppa 2021 -kilpailun voittajaa. Saman näkymän edessä jännitti Museogaalaa ja voittajan julkistamista etänä seuraten Haltia Shopin henkilökunta.

"Voitto ilahdutti koko Haltiaa. Haltia Shop saa asiakkailta paljon hyvää palautetta, joten uskalsimme toivoa pärjäävämme kisassa. Palkinto todisti, että uudistuksilla, ulkoistamisella ja monen vuoden kehitystyöllä on ollut vaikutusta", kertoo Haltia Shopissa työskentelevä Mari Valtonen.

Haltia Shop on museokauppa ja matkamuistomyymälä, mutta ei kumpaakaan perinteisellä tavalla. Toiminnan tavoitteena on myymälä, joka seisoo vahvasti omilla jaloillaan ja palvelee mahdollisimman hyvin ihmisiä, jotka vierailevat Nuuksiossa ja Haltiassa.

Vuoden 2018 uudistuksessa Haltia Shop siirrettiin sivuhuoneesta keskeiselle paikalle, johon museovieras löytää helposti. Pitkän mietinnän jälkeen tehtiin muutos arkkitehdin alkuperäisiin suunnitelmiin. Siirron ja uudenlaisen asiakaskulkusuunnan ansiosta asiakkaat päätyvät myymälään luonnollisesti, mikä on selkeästi nostanut myyntiä ja heräteostamista. Muutos tehtiin alkuun kokeiluluontoisesti ja rohkeus kannatti.

Myymälä seisoo vahvasti omilla jaloillaan.

Muutoksen aikana Haltia Shopista tuli yhä vahvemmin osa Suomen luontokeskus Haltian toimintaa. Kesäkuussa 2020 kaupallinen toiminta ulkoistettiin Metsähallitukselta Haltian pitkäaikaiselle kumppanille Jotuca Oy:lle, joka tunnetaan Retkipaikka-brändistään. Jotuca Oy oli ollut mukana Haltian toiminnassa jo pidempään kokoustilojen ja oheispalveluiden myyjänä. Jotucalle siirtyivät Haltia Shop, kokous- ja kongressitoiminta sekä asiakaspalvelu.

"Siirtyminen nuoren ja pienen yrityksen maailmaan toi myymälän toimintaan lisää ketteryyttä. Muutoksen myötä erilaisten myytävien palveluiden määrää lisättiin. Vuosibudjetti ei enää vaikeuttanut kaupallisen toiminnan kehittämistä", Valtonen kuvailee.

Haltiassa ja sen kaupassa käy paljon perheitä sekä isovanhempia lasten kanssa. Koronan takia ulkomaalaisten matkustajien iso asiakasryhmä on puuttunut kokonaan, mikä on näkynyt myös myymälän myynneissä. Ryhmämatkaajien ja yritysasiakkaiden vaikutus näkyy muulloin selkeästi. Haltia ympäristöineen ja monipuolisine kokoustiloineen on houkuttava yrityksille. Yritysasiakkaiden maksuvalmiuden on huomattu olevan korkeampi kuin tavallisten kävijöiden. Kanta-asiakkaita ovat myös pääkaupunkiseudun asukkaat, jotka käyvät säännöllisesti Nuuksiossa ulkoilemassa. Monet heistä vierailevat Haltia Shopissa, vaikka eivät kävisi näyttelyissä. Haltia Shopin päävetovoima tulee kuitenkin Haltian näyttelyistä. Museokävijät tuovat myymälään pääosan asiakkaista.

"Nuuksio houkuttaa niin ulkomaisia turisteja kuin suomalaisiakin läheltä ja kaukaa", Valtonen kertoo.


Mari Valtonen on työskennellyt Haltia Shopissa lähes alusta asti

Haltia Shop tuo luonnon kaupan hyllyille

Haltia Shop on tuotevalikoimaltaan tulevaisuuden elämyksellinen museokauppa. Haltia Shopin tuotevalikoimaan kuuluu niin fyysisiä kuin aineettomiakin tuotteita, joita voi hankkia helposti verkosta tai paikan päältä. Kaupassa pyritään siihen, että molemman tyyppisiä tuotteita olisi saatavilla mahdollisimman kattavasti. Tuotteet liittyvät retkeilyyn, luonnossa liikkumiseen ja luonnosta nauttimiseen. Valikoimaa rakennetaan “Mitä luonto meille antaa?”, “Hyvinvointia luonnosta” ja ”Mukaan ostettavaa luontoa” -teemojen ympärille. Tärkeää ovat paikallisuus ja tuotteiden ainutlaatuisuus. Haltia ei kilpaile hinnalla vaan luottaa siihen, että tuotteet myyvät, kun niillä on syvempi merkitys. Ainutlaatuista valikoimaa korostetaan kilpailukeinona.

"Myymälän toiminnassa tärkeää on läheinen yhteistyö luonnonsuojelun kanssa. Luontokeskuksen kauppana painimme tietysti myös sen kysymyksen kanssa onko luonnonsuojelun nimissä oikein ansaita rahaa materialla", Valtonen pohtii.

Kestävä kehitys huomioidaankin Haltia Shopin tuotevalikoimassa ja myymälän toiminnassa. Siihen liittyviä ratkaisuja haetaan ennakoiden. Haltia Shop pyrkii minimoimaan varastomääriä, kieltäytymään muista kuin kotimaisista tuotteista ja pyytää valmistajia vähentämään pakkausmateriaaleja. Tärkeitä kriteerejä tuotteiden valinnassa ovat kierrätys, kotimaisuus ja ekologisuus. Palvelutuotteilla ja elämyksillä pyritään vastaamaan asiakkaiden materia-ahdistukseen.

Tuotekehitys tiimityönä vahvistaa myyntiosaamista

Tuotevalikoimaa, palveluvalikoimaa ja myymälää kehitetään aktiivisesti koko henkilökunnan voimin. Yhteinen kehittäminen takaa sen, että jokainen tuntee tuotteet ja myymälän paremmin, jolloin myös sitoutuminen vahvistuu. Tulevaisuudessa Haltiassa on tarkoitus kehittää ulkomaalaisille matkailijoille uusia palvelutuotteita.

Paitsi museokauppana, Haltia toimii myös Nuuksion matkamuistomyymälänä. Kaupan vetovoimatekijöitä ovat Haltian omat tuotteet ja Nuuksio-tuotteet. Suosikkeja ovat muun muassa Nuuksion kangasmerkki, liito-orava-heijastin ja Halla-heijastin. Jotuca oy:n Retkipaikka-brändin avulla valikoimassa ovat korostuneet suomalaisen luonnon tarinaperinne, retkeilykirjallisuus ja kansallispuistotuotteet.


Henkilökunta on aktiivisesti mukana myymälän tuotekehityksessä. Kuvassa henkilökunta maistelee Haltian omaa Loimu-kahvia, joka on kehitetty yhteistyössä Lehmus Roasteryn kanssa.

Elämystuotteita viininmaistajaisista tentsile-öihin

Haltia Shopin aineettomat palvelut ja välinevuokraukraus tarjoavat laajan valikoiman ainutlaatuisia luontoelämyksiä. Kauppa pyrkii siihen, että aineettomia ja fyysisiä tuotteita olisi tarjolla saman verran. Paikallisten toimijoiden kanssa toteutettuna valikoimassa on mm. yöpyminen päremajassa Nuuksion poropuistossa, Beer in the woods -oluttasting ja Villiyrtti-verkkokurssi. Runsaaseen valikoimaan voi tutustua Haltia Shopin verkkokaupassa.

Kaupassa on monia aineettomia elämystuotteita.

"Haltia Shopin tiiviiseen yhteistyöverkostoon kuuluu noin 15-20 erilaista yritystä", Valtonen kertoo.

"Lähimpinä kumppaneina ovat Metsähallitus, Haltian ravintola ja Hotelli Haltia Lake Lodge naapurissa. Alueen toimijoilta on saatavilla monenlaisia ohjelmapalveluita, kuten fatbike-vuokrausta, eräruokailuita, melontaa ja luonnonhyvinvointipalveluita. Matkailupuolella tärkeä kumppani on myös Visit Espoo."

Aineettomiin palveluihin kuuluu myös Haltia Shopin välinevuokraamo. Asiakkaat voivat vuokrata kaikkea perusretkeilyvarusteista aina Fatbike-pyöriin, ilmassa roikkuviin Tentsile-telttoihin ja lumikenkiin saakka. Välinevuokraamon asiakkaat tuovat myymälään lisää liikennettä ja samalla asiakkaille tarttuu myös muita tuotteita ostoskoriin.

Palvelutuotteista suosituimpia ovat sähköpyörien vuokraus sekä nokipannukahvit ja lettukestit Haltian pihassa sijaitsevassa elämyskodassa. Palvelutuotteisiin on yhdistetty myös myymälän fyysisiä tuotteita. Esimerkiksi Haltian omaa Loimu-kahvia tarjotaan nokipannukahveilla ja Wine in the woods -opastuksen makusiirappeja myydään paraatipaikalla kaupassa. Elämystä pääsee jatkamaan kotona ostamalla herkkuja mukaan myymälästä.


Haltia Shopin omia tuotteita hyödynnetään myös aineettomien palveluiden yhteydessä.

Verkkokauppa on auki luonnon ystäville ympäri Suomen

Kesällä 2020 käyttöön otetun verkkokaupan avulla Haltia Shop on laajentanut kävijäkuntaansa koko Suomeen ja saavutti vaikeasta koronatilanteesta huolimatta hyvät myyntiluvut. Erityisesti kansallispuistotuotteita menee jatkuvasti postissa ympäri Suomen.

“Verkkokauppaa luodessa kaiken ei tarvitse olla heti täydellistä. Kehittäminen ja uusien ideoiden toteuttaminen voi tapahtua pikkuhiljaa”, Valtonen kertoo.

Monipuolisesta verkkokaupasta voi ostaa sekä aineellisia, että aineettomia elämystuotteita. Kauppa-alustana toimii kotimainen matkailupalveluiden myyntikanavaksi kehitetty Johku, joka sisältää verkkokaupan, Haltian lipunmyynnin, myymälän kassajärjestelmän ja varastosaldon seurannan. Tärkeä elinehto Haltia Shopin palvelutuotemyynnille on toimiva verkkokauppa, jossa asiakas voi heti maksaa palvelun.

Yksi tiimi hoitaa verkkokauppaa, myymälää, asiakaspalvelua ja retkeilyneuvontaa. Kaiken kaikkiaan Jotuca Oy:llä on Haltiassa kahdeksan työntekijää henkeä töissä, joista päivittäin myymälässä ja asiakaspalvelussa työskentelee kolme.

Suunnitelmallinen viestintä tavoittaa

Haltia Shop on tärkeä osa Luontokeskus Haltian viestinnän vuosikelloa. Kauppa ja sen tuotteet huomioidaan säännöllisesti luontokeskuksen verkkoviestinnässä. Viestintää tekevät sekä Jotuca että Metsähallitus. Metsähallitukselta mukana on markkinointipäällikkö Katja Määttä, jonka kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.

Näkyvyys ja myynti rakennetaan monista puroista.

"Haltian someen tehdään vähintään kerran viikossa yksi museokauppaan liittyvä nosto", Valtonen kertoo.

"Vaikka jokainen yksittäinen nosto ei algoritmien haasteiden takia tavoittaisikaan valtavasti, niin ajattelemme että näkyvyys ja myynti rakennetaan useista pienistä puroista. Pyrimme muistuttamaan itsestämme ja tuotteistamme useissa eri kanavissa."

Haltia Shop näkyy Instagramissa, Facebookissa ja Googlessa maksullisella hakusanamainonnalla. Sosiaalisessa mediassa seurataan ensin julkaisujen orgaanista näkyvyyttä. Kun löytyy hyvin pärjäävä julkaisu tai myyvä suosikkituote, sen näkyvyyttä kasvatetaan maksullisella some-markkinoinnilla. Joulun lahjakausi on tärkeintä kampanja-aikaa Haltia Shopille niin verkossa kuin myymälässäkin.


Haltia Shop näkyy myös luontokeskuksen sosiaalisessa mediassa

Myymälän tilat ovat rajalliset, joten tuotteiden esillepanojen kanssa tehdään jatkuvaa optimointia. Kun löydetään hyvin liikkuvia tuotteita ja niille hyvä paikka, pyritään raivaamaan tilaa.

Tulevaisuuden Haltia Shop

Miltä Vuoden museokaupan tulevaisuuden suunnitelmat sitten näyttävät?

"Haluamme yhä lisätä elämyksellisyyttä ja omia tuotteita. Erityisesti erilaisia herkkutuotteita ollaan suunnittelemassa osaksi tuotevalikoimaa, uusimpana museon henkilökunnan itse tuottama hunaja. Haluamme tukea yhä vahvemmin kestävää kehitystä ja lähituotantoa elintarvikkeiden kautta. Tuotevalikoimaan ollaan mahdollisesti lisäämässä myös arvokkaampaa suomalaista puu- ja keramiikkadesignia."

Vuoden museokauppa -palkinnon voittaminen on näkynyt Haltia Shopissa eri tavoin. Shop on saanut paljon onnitteluita ja palkintomateriaalien myötä Vuoden museokauppa -titteli on huomattu hyvin myös asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi eri tavarantoimittajat ovat olleet yhteydessä Haltia Shopiin voiton takia.

---

Vuoden museokauppa 2022 palkitaan seuraavan kerran Museopäivillä Ahvenanmaalla 18.-20.5.2022 osana Museopalkintogaalaa. Kilpailuun voi ilmoittautua 31.1.2022 mennessä.

Palkintoraatiin haetaan tällä hetkellä jäseniä. Oletko kiinnostunut toimimaan raadin jäsenenä tänä vuonna? Raatilaisena pääset kurkistamaan hakemuksien kautta monien erilaisten museokauppojen arkeen, käymään mielenkiintoisia keskusteluja museokauppojen kehittämisestä ja vaikuttamaan voittajan valintaan.

Jos raadin jäsenenä toimiminen kiinnostaa, ota yhteyttä Emilia Merisaloon. (emilia.merisalo(a)museoliitto.fi, 044 4300715)

 

Kommentti




  

ARTIKKELI / 11.11.2021

Kirjoittaja

Vuoden museokauppa -logo

Aino-Marja Miettinen työskentelee Museokortin yhteistyökoordinaattorina ja oli Vuoden museokauppa 2021 -palkintoraadin jäsen.

Museoliiton koulutus- ja kehittämisasiantuntija Emilia Merisalo toimi kilpailun palkintolautakunnan koordinaattorina.

#artikkeli, #Luontokeskus Haltia, #Haltia Shop, #Vuoden museokauppa, #museokauppa, #myynti, #kilpailu, #kestävä kehitys, #luonto, #matkailu, #tuotekehitys, #elämykset, #aineettomat tuotteet, #palvelut